Debat: Skal vi have en EU bestemt mindsteløn i Danmark?

Kom til online debat om EU, den danske model og arbejdsmarkedets internationale spilleregler

Info om arrangementet

Tid: til
Sted: Online - link fremsendes til de tilmeldte inden debatten
Målgruppe: Alle

I Danmark har arbejdsmarkedet i mange år været styret gennem trepartsaftaler og mindre styret af politik og love. Det er det man i populær omtale kalder den danske model, og også en af årsagerne til, at vi ikke har en lovbestemt mindsteløn i Danmark. Den samme model ser man dog ikke i andre EU lande, hvor lønmodtagerne ikke har de samme gode forhold vi genkender herhjemme. Nu
diskuterer man i EU, om der bør indføres en fælles lovbestemt europæisk mindsteløn, for at gøre op med de lave lønninger mange EU borgere tvinges til at arbejde under.

Nej-sigerne til forslaget frygter konsekvenserne for vores egne lønmodtagere og arbejdsmarkedet i Danmark, ja-sigerne mener, det er usolidarisk ikke at indføre mindstelønnen - men hvilke nuancer er der egentlig i debatten? Bør vi være så nervøse for konsekvenserne, når det kommer til
stykket? Og er en mindsteløn den rigtige vej at gå for at øge lønniveauet i EU landene?

AOF Danmark inviterer til debat om en EU mindsteløn og det danske arbejdsmarked, som indledes med et teknisk oplæg omkring selve forslaget der ligger i EU af Stina Soewarta, head of representation Denmark i EU Kommissionen. Herefter debatteres dynamikkerne i forslaget af Stina, Marianne Vind, EU Parlamentariker for S i Danmark og Martin Steen Kabongo, underdirektør i Dansk Arbejdsgiverforening.

Debatten modereres af foredragsholder og komiker Mette Frobenius, som vil sikre en god debat, hvor du også får mulighed for at stille dine spørgsmål!

Sted: Online - link fremsendes inden debatten
Tid: 12. Maj kl. 15:00-16:30
Facebook begivenhed: https://fb.me/e/ypj03SSq
Tilmelding: Send en mail til Sofie Amalie Stage (AOF) på sast@aof.dk, for at få tilsendt link

Vi glæder os til en spændende debat!