Faglig indsats sikrer eleverne på Plejecenter Ortved

Problemer på Plejecenter Ortved

Faglig indsats sikrer eleverne

Der har været store problemer på Plejecenter Ortved nord for Ringsted, hvilket fik Ringsted Kommune til at flytte tre SOSU-elever med øjeblikkelig virkning.

– Læringsmiljøet var udfordret. De havde nogle forhold derude, der gjorde, at det var svært for eleverne at være i det, siger Lars Mortensen, faglig sekretær og elevansvarlig i FOA Vestsjælland.

Der har været problemer med, at der ikke i tilstrækkelig grad er blevet afholdt elevsamtaler og eleverne i for høj grad var overladt til sig selv. De oplevede ikke at få den rette oplæring fra det faste personale. Dette var et resultat af, at der simpelthen ikke, var nok fastansat personale til at lære fra sig.

Klar handling fra kommunen fortjener ros

Det er dog heldigvis meget sjældent, at situationerne er blevet så grelle, at det er nødvendigt at flytte elever.

I FOA blev vi opmærksomme på forholdene ude på Plejecenter Ortved, da vi for få uger blev kontaktet af bekymrede SOSU-elever.

Lars Mortensen, faglig sekretær og elevansvarlig, fortæller, at han torsdag 2. marts kontaktede de ansvarlige i Ringsted Kommune – herunder direktør Kasper Sonne, centerchef Alice Morsbøl samt den nyligt konstituerede leder af Plejecenter Ortved, Reinhold Schäfer.

– Så gik kommunen omgående ind. Jeg er positivt overrasket og meget, meget tilfreds med det udfald, der kom. Der blev handlet lynhurtigt. Allerede dagen efter blev en elev flyttet til et andet sted i kommunen, og to andre blev flyttet i tirsdags, siger han.

Heldigvis er det ikke hverdagskost

– Det er meget sjældent vi oplever så grelle eksempler, at vi må skride til den type handling at kontakte en fagdirektør, siger han Lars Mortensen.

– I min tid gennem fire år hos FOA er det kun det andet tilfælde, hvor vi tager det tiltag. Men fagligheden omkring eleverne skal være i top. Når vi taler social- og sundhedsassistenter, kan vi ikke sende dem ud i samfundet, hvis de ikke har styr på det faglige og har fået den fulde oplæring.

– Vi er derfor glade for Ringsted Kommunes hurtige handling, da vores hovedfokus selvfølgeligt er elevernes tarv og deres uddannelsesmæssige fremtid siger Lars Mortensen.

Hverken elevernes uddannelsessted ZBC eller FOA har magt til at flytte rundt på elever. Så i sager som det her er det op til de kommuner, hvor berørte elever er i praktik at tage handling. Eleverne er ansat hos kommunen. ZBC og FOA kan alene komme med anbefalinger, og råbe vagt i gevær når vores medlemmer kontakter os med den her slags oplevelser.