Min farmor og de andre faldne kvinder

Foredrag ved Henning Frandsen, journalist og historiker
Klubben er vært ved kaffe og kage.
Tilmelding ikke nødvendigt.

Info om arrangementet

Tid: til
Sted: FOA Vestsjælland, Stenhusvej 35, 4300 Holbæk
Målgruppe:
- Medlem af faglig afdeling
- Fyldt 60 år
- På efterløn
- Pensionist
- Førtidspensionist uanset alder
- Tag gerne en ledsager med

Et foredrag om de tusindvis af danske kvinder, som gennem flere hundrede år var ofre for ære og skam.

Henning Frandsens farmor den 23-årige Ane Marie Kristine Jacobine Sørensen, som i 1904 fødte en sund og velskabt datter, uden at være eller blive gift med barnets far.

Det var en stor skam, så hun overlod datteren til sin mor, forlod Vendsyssel og slog sig ned i Aarhus, hvor hun møder Søren Frandsen. De gifter sig, får fem børn og lever et langt liv sammen uden, at Søren og de fem fællesbørn på noget tidspunkt får at vide, at de har en storesøster. I mere end 40 år tav, og løj hun om sin datter overfor sine nærmeste.

Sådan gik det langt fra alle kvinder, som dengang fik børn uden for ægteskabet. Især ikke de fattige kvinder, der typisk arbejdede som tjenestepiger og mange gange kom fra hjem, hvor moren havde været igennem samme tur.

Foredraget handler bl.a. om de kvinder, der i første halvdel af 1900-tallet havnede på samfundets bund som foragtede enlige mødre, kaldet faldne kvinder.

Nogle af dem fødte deres børn i dølgsmål og slog dem måske ihjel. Senere i perioden blev det almindeligt at få fjernet fostret hos en kvaksalver med risiko for at komme i fængsel.

Forholdene ændrede sig først for alvor et stykke inde i 1900-tallet takket være bl.a. modige og indignerede kvinders kamp.