Den attraktive arbejdsplads

Den attraktive arbejdsplads er en fælles indsats

Hvad er en attraktiv arbejdsplads

Ifølge BFA er en attraktiv arbejdsplads en arbejdsplads, hvor medarbejderne ved, hvad de skal og hvorfor, og hvor der er synlig ledelse, glæde og anerkendelse, er attraktiv for medarbejderne.

Særligt tre temaer er i fokus for de nationale mål for arbejdsmiljøet frem til 2030:

• Krænkende handlinger - herunder vold og trusler
  • Udfordringer i det ergonomiske arbejdsmiljø
  • Ubalance mellem krav og ressourcer.

I FOA Vestsjælland er det vigtigt, at vi er er med til at sikre et godt og trygt arbejdsmiljø for vores medlemmer, og at vi hjælper til med at skabe gode og attraktive arbejdspladser.

Det er dog ikke os som fagforening der skal diktere, men det er derimod en fælles indsats. Derfor har vi i FOA Vestsjælland udviklet "den attraktive arbejdsplads", der skal ses som et samskabende dialogværktøj, hvor vi i fællesskab kan være med til at definere, hvad det er der skaber den attraktive arbejdsplads.

Mange arbejdspladser taler for tiden meget om fastholdelse og Rekruttering, herunder også hvad de kan gøre for at skabe attraktive arbejdspladser.

Det er ikke direktører, ledere eller politikere, der skal definere, hvad en attraktiv arbejdsplads er for FOAs medlemmer. Det er FOAs medlemmer der på egne vegne skal definere dette.

Derfor er også kun naturligt, at det er TR og AMR, som er facilitatorer på denne proces. På den måde skabes der rum, plads og tillid til en konstruktiv dialog om og med processen at forbedre arbejdspladsforholdende lokalt – herunder en styrkelse af arbejdsfællesskabet.

Plakaten skal derfor ses som et dialogværktøj, der kan bruges flere steder og i flere omgange. Det kunne eksempelvis være, at det først kan drøftes i TRIO og/eller MED og derefter bruges på et personalemøde, temadag, elevcafé, mv.

Man kan med fordel efter endt dialog, tage et billede af plakaten med de ord det er valgt, og sende dem til leder/chef/faglig organisation – send meget gerne til jtni@FOA.dk

I TRIO og/eller MED kan i efterfølgende sammen drøfte og måske konkludere om der er noget der lokalt kan arbejdes med.

Vi kommer gerne med ud på arbejdspladsen og er med til at skabe dialogen og få gang i samtalen

Kontakt:

Jørn Thor Nielsen