Alenearbejde
Karl Christian Nørgaard, skibsfører: "Sygdom skal helst planlægges et par dage i forvejen"
Foto: Karen Ø Sørensen

Fokus på alenearbejde

Det har konsekvenser for både medarbejdere og borgere, når flere og flere medarbejdere i bl.a. kommunernes daginstitutioner, hjemmepleje og på plejecentre må løse opgaverne alene. FOA Randers sætter i hele uge 46 fokus på alenearbejde og dets betydning for sikkerhed, sundhed og trivsel på arbejdspladsen.

Hvert femte FOA medlem med alenearbejde oplever at arbejde mere alene i dag end for to år siden. Forklaringen er ofte besparelser. Det viser en FOA-undersøgelse, hvor 2057 medlemmer har deltaget.

Målet med at sætte fokus på alenearbejde er at få gang i en dialog om, hvordan belastninger og utilsigtede konsekvenser af alenearbejde kan forebygges. Det sker som led i en landsdækkende kampagne om alenearbejde.

”Vi har mange medlemmer, som arbejder alene og er glade for det. Men vi ved også, at nogle medlemmer føler sig utrygge ved at arbejde alene eller savner social støtte og kontakt. Med kampagneugen vil vi gerne starte en dialog med vores medlemmer og på arbejdspladser om, hvornår det er rimeligt at arbejde alene, og hvordan man kan skabe mere tryghed, sikkerhed og arbejdsglæde i situationer, hvor medarbejdere ofte løser opgaver alene” udtaler Inge-Lise Christensen, afdelingsformand FOA Randers.