Samtale

Når du bliver indkaldt til jobsamtale gælder om at sælge dig selv bedst muligt, så arbejdsgiveren beslutter sig for at ansætte dig.

Inden du går til samtalen, er det vigtigt, du forbereder dig godt. Prøv at overveje hvad du kan bidrage med, og hvad du forventer af arbejdsgiveren.
Du kan f.eks. skrive to lister ned. Én med ting du kan fortælle omkring dig selv, og en liste med ting, du vil spørge arbejdsgiveren om.

Under jobsamtalen gælder det for arbejdsgiveren om, at finde ud af om din ansøgning og dit CV stemmer overens med den person, de sidder overfor. Der kan være forskel på, hvor mange der deltager i samtalen, det kan være alt fra én person (typisk din nye arbejdsleder) til en større gruppe bestående af ledere, tillidsfolk, kolleger osv.

Tips til jobsamtalen

Klæd dig på efter den stilling du søger, så føler du dig også bedre tilpas

Kom til tiden (tag hjemmefra i god tid)

Sørg for at være velforberedt, så du er afslappet

Husk stillingsannonce, ansøgning, CV, uddannelsespapirer, udtalelser og dine noter

Lad lederen starte og styre samtalen, men sørg for at få sagt det, du har forberedt

Hav øjenkontakt under hele samtalen

Pas på dårlige vaner (vippe på stolen, tromme med fingrene, lege med kuglepen osv.)

           

    

Arbejdsgivernes gode råd og erfaringer

”Man skal kunne mærke, at ansøgeren VIL jobbet og ikke er tvunget til at søge det. Det virker f.eks. ikke godt at sige, at man er ved at falde for dagpengeretten og skal have et job NU” (leder af serviceafdeling i en fagforening)

 

”Man skal kunne høre, at de ved, hvad de taler om. Og man må meget gerne komme med nogle eksempler på, hvad man kan” (teamleder på ældrecenter)

 

”Man skal først og fremmest være sig selv. Vi kan mærke det, hvis nogen prøver at forstille sig” (teamleder på ældrecenter)

 

Det er helhedsindtrykket og den oplevede motivation, der er afgørende for, hvem vi i sidste ende vælger af ansøgerne. Det handler om, hvem der bedst får vist, hvad de indeholder og kan byde på” (teamleder i dagplejen)