Valg til Medlemsforum - PenSams nye medlemsdemokrati

Vil du have indflydelse, når der træffes centrale beslutninger om din og dine kollegaers pensionsopsparing?
Så har du muligheden nu!

PenSam afholder valg til Medlemsforum og du kan stille op som kandidat frem til den 22. september på www.pensam.dk/valg

Hvad er Medlemsforum?

Medlemsforum bliver en integreret del af PenSams virke og er dermed vigtig for udviklingen af PenSam som et medlemsorienteret og konkurrencedygtigt arbejdsmarkedspensionsselskab for FOA-faggrupperne. Medlemsforum har indflydelse på beslutninger om pension i overensstemmelse med ”Aftale om pension”, der er indgået mellem overenskomstparterne og tiltrådt af PenSam.

Medlemsforum er et bindeled mellem medlemmerne og PenSam og har derfor en central rolle i at bære vigtig viden fra deres og kollegaernes hverdag og arbejdsliv ind i PenSam. Samtidigt agerer Medlemsforum som ambassadører og bidrager til at udbrede kendskabet til PenSams tilbud og pension generelt.

Arbejdet i Medlemsforum er ikke sektorinddelt, som hidtil i Forbrugergrupperne. Der er tale om ét samlet Medlemsforum.

Hvem kan stemme / stille op?

Bidragsaktive medlemmer har ret til at stille op og stemme til Medlemsforum. Ved bidragsaktive medlemmer forstås medlemmer, der indbetaler bidrag til en arbejdsmarkedspensionsordning i PenSam Pension enten ved arbejdsgiverindbetalte bidrag, ved selvindbetaling til fortsættelsesforsikring, eller som er omfattet af opretholdt dækning (12 måneder efter lønophør).

Hvor mange skal der vælges?

Medlemsforum består af i alt 74 medlemmer, hvoraf 34 medlemmer vælges blandt bidragsaktive medlemmer med sektortilknytning til FOA:

Social- og Sundhedssektor: 10 medlemmer (2 fra hver region) og 1 udpeget af sektoren
Pædagogisk Sektor: 10 medlemmer (2 fra hver region) og 1 udpeget af sektoren
Kost- og Servicesektor:  5 medlemmer (1 fra hver region) og 1 udpeget af sektoren
Teknik- og Servicesektor: 5 medlemmer (1 fra hver region) og 1 udpeget af sektoren

40 medlemmer vælges blandt bidragsaktive medlemmer ved frit valg på tværs af regioner og de faglige sektorer i FOA.

Kandidater, der ikke opnår valg til medlemsforum, er automatisk valgt som suppleanter.

Læs mere på www.pensam.dk/valg