1. maj-hilsen fra FOA Odense

Kære alle medlemmer

I år bliver 1. maj og markeringen af denne væsentlig anderledes end den plejer. Her i FOA Odense havde vi set frem til vores traditionsrige hygge med brunch, taler og optog til Kongens Have med fanen – samt en eftermiddag med endnu flere talere, musik og hyggeligt samvær med andre organisationer.

Historisk har 1. maj ikke været aflyst siden besættelsen, så på en måde kan man sige, at en fremmed fjende - en ubuden gæst - har indtaget vores land igen.

I dagens Danmark har vi nu medierne, vi kan supplere med. På den måde får I denne hilsen og I har mulighed for at følge med i taler og sange live på Facebook fra FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation https://www.facebook.com/events/534293317508100/
Her vil I kunne høre Lizette Risgaard, Mette Frederiksen, Magtens Korridorer m.fl. Det hele foregår kl. 10:00 til 11:00. Dette arrangement transmitteres også fra FOAs Facebook platform (hovedforbundet).

Lige nu står vi sammen med afstand i bekæmpelsen af COVID-19 og viser samfundssind, som Mette Frederiksen kalder det. Det kan let oversættes til solidaritet. Rigtig mange af FOAs medlemmer står i front i bekæmpelsen af virus – sammen med mange andre gode kræfter. Der foregår lige nu et helt utroligt stykke arbejde – og der skal på ingen måde herske tvivl om, at I gør det fantastisk! I kæmper med alt hvad I har – og ikke mindst kæmper I med hjerte og engagement.

De mange dagsordener, der normalt er fremme på en 1. maj, må ikke glemmes. På den lange bane kommer vi igen til at tale om og kæmpe for emner som ytringsfrihed, nærhedsreform, tillidsreform, mindre ulighed med flere. Vi mødes jo normalt også 1. maj for at fejre resultaterne af sammenhold, solidaritet og fælles kamp for et samfund med plads til alle. Kampen mod Corona har da også bevist, at et velfærdssamfund som Danmark kæmper en fælles kamp med solidaritet og sammenhold i et forsøg på at tilgodese såvel den offentlige som den private sektor. To sektorer som stadig er dybt afhængige af hinanden nu og i fremtiden.

Man kan med sindsro sige, at FOAs slogan ”sammen gør vi forskellen” har fået en ekstra dimension lige nu.

Lad os fortsætte kampen mod COVID-19 sammen – men hver for sig.

I år bør 1. maj være en hyldest til alle jer, der har kastet sig ind i denne kamp på den ene eller anden måde.

I år ønskes I alle sammen en rigtig god 1. maj – men hver for sig.

Vi glæder os så meget til, vi kan være sammen med jer igen - RIGTIG GOD 1. MAJ fra alle os i FOA Odense

Bedste hilsner

Nina Skov-Lauridsen