Stormøde - Nok er nok

FOA er nået dertil, hvor nok er nok!

FOA har netop afholdt et stormøde for de tillidsvalgte, hvor emnet var arbejdsmiljøet. FOA er nået dertil, hvor nok er nok!

I årevis har mange af FOAs medlemmer bl.a. i socialpsykiatrien råbt op om forkert anbragte beboere, om en stærk mangel på sengepladser for de psykotiske og syge medborgere, om manglen på hænder i hverdagen, og om ledelser der ikke lytter men afviser. På trods af diverse opråb, så sker der flere steder stadig prikkerunder og rationaliseringer.

Mange af FOAs medlemmer udsættes for vold og trusler. Det er ikke alle offentligt ansatte der er truede på livet til daglig, men udviklingen er stærkt bekymrende. Vold og trusler er ved at blive hverdag.

Arbejdspresset er ekstremt, varme hænder skæres væk, medarbejdere går ned med stress, og omfanget af alenearbejde er stigende.

Mange går på arbejde med en gnavende dårlig samvittighed, fordi der ikke er tid til arbejdet.

Der deltog ca. 2000 tillidsvalgte og afdelingsrepræsentanter på stormødet, som samlet skulle drøfte,hvordan vi bedst handler på de enorme udfordringer vi står i.

Vi skal udarbejde planer for lokale aktiviteter, som i den grad kan sætte arbejdsvilkårene på dagsordenen. Både når det gælder den enkelte arbejdsplads, og når det gælder presset på kommunerne, på regionerne og på Folketinget, der har et fælles ansvar for at rette op på tingene.

Det handler om jer som FOAs medlemmer, om jeres arbejdsvilkår, og sidst men ikke mindst også om vores velfærdssamfund.

Efter stormødets afholdelse, har FOA Nordsjællands afdelingsbestyrelse arbejdet videre med lokale aktiviteter, der skal sætte fokus på jeres arbejdsvilkår.

Vi vil som afdeling løbende holde alle medlemmer orienteret om, hvilke tiltag vi igangsætter.