Janie Sylvest Bach

Foto: Annette Nyborg

Præsentation af FOA Nordsjællands medarbejder - Janie Sylvest Bach

Kender du medarbejderne i din fagforening? Hvis ikke har du nu og i de kommende nyhedsbreve mulighed for at møde alle medarbejdere i FOA Nordsjælland og blive klogere på, hvad de kan hjælpe med. Vi har spurgt alle medarbejdere om de samme fire spørgsmål og præsenterer her de næste fire

Jannie Sylvest Bach| Mail: jsba@foa.dk | Direkte tlf. 46 97 33 71
Under uddannelse til virksomhedsserviceassistent

Hvad består dit arbejde af?
Janie er under uddannelse til virksomhedsserviceassistent og vi har i FOA Nordsjælland været heldige at få lov at være praktiksted. Janie skal bruge sine praktikperioder hos FOA Nordsjælland til at afprøve hendes færdigheder og viden inden for to hovedområder; Rengøring og service og kontorservice. Janie er derfor blevet en del af både vores team af serviceassistenter og Informationen.

Janie er som virksomhedsserviceassistent med til at få FOA Nordsjælland som arbejdsplads og medlemsorganisation til at fungere optimalt.

Første del af uddannelsen, som er rengøringstekniker, har Janie gennemført og hun er nu i gang med virksomhedsdelen, som består af opgaver ifm. forplejning til møder, klargøring af mødelokaler, anretning af mad, indkøb og naturligvis besvarelser af telefoner i Informationen. Det er lidt af en blæksprutte-funktion Janie har, hvor hun udover de planlagte opgaver, der udføres i løbet af dagen, også står til rådighed ift. den hjælp kolleger, kursister og gæster i huset brug for i løbet af dagen.

Der er selvfølgelig også skoleophold i Janies uddannelsesforløb, og hun skal snart i gang med det afsluttende projekt, hvor hun sammen med sin skrivemakker skal udarbejde en plan for receptionsarbejdet på et fiktivt hotel, og hvor opgaven bliver at få indarbejdet de fag, der er blevet undervist i, i opgaven.

Her kan Janie heldigvis trække på sit praktikophold i FOA Nordsjælland, og dermed forbinde hendes praktiske erfaring med god service til FOAs medlemmer med den mere teoretiske viden fra skolebænken. ”At have taget den her uddannelse har givet mig så meget selvtillid og glæde”.

Hvornår kan medlemmer møde dig?
Hvis Janie ikke lige er på skoleophold, så kan kursister og andre der kommer i afdelingen møde hende enten i Informationen, når hun tager telefonen eller i og omkring vores mødelokaler.

Her står Janie og hendes kolleger klar til at yde en god service, og det med service bliver taget alvorligt og er noget Janie sætter en ære i: ”Jeg kan godt lide at møde medlemmerne, og yde dem en god service. Jeg kan lide at gøre andre glade, at servere noget lækker mad for vores kursister osv. Det gør også mig glad, at de er glade”.

Janie er meget opmærksom på at FOA Nordsjælland jo er en organisation og et hus, der er til for medlemmerne:
”De skal have en god oplevelse og bliver taget godt imod. Når de møder mig i huset, skal de mærke at jeg er der for at hjælpe dem – enten ved selv at ordne det de har brug eller sørge for at de kommer hen til den der kan hjælpe”.

Hvorfor har du valgt fagbevægelsen som arbejdsplads?
”Jeg var heldig, at det blev FOA”, sig Janie til spørgsmålet og hun er heldigvis blevet positivt overrasket over at komme ind i ”maskinrummet”. ”Jeg blev overrasket over alt det der bliver arbejdet med bagved og al det som mine kolleger i FOA Nordsjælland arbejder med”.

Janie havde slet ikke tænkt over hvad man kan få hjælp til i sin fagforening og hvor meget der bliver arbejdet med at påvirke medlemmernes løn, overenskomst osv. ”Det tænker man ikke over, hvis man ikke selv har brug for hjælp”.

Fortæl om en oplevelse ifm. dit arbejde, som har gjort indtryk på dig?
For Janie var det en overvindelse at starte på sin uddannelse velvidende at hun formentlig ville være en af de ældste på grundforløbet. Og ganske rigtigt var Janie alderspræsident, men hvad hun ikke havde forudset, var at hendes bedste studiekammerat skulle blive en 23-årig. Men sådan er det blevet at alder ingen hindring har været for at skabe nye relationer i løbet af uddannelsen. Selvom jokesene går på at Janie kunne være deres mor, har samarbejdet om opgaveskrivning, god kemi og den fælles interesse for uddannelsen været en vigtigere faktor end alder.

Den 14. august 2022 er Janie færdig med sin uddannelse som virksomhedsserviceassistent og vi kan næsten ikke forestille os en bedre en af slagsen.