Foredrag - ”Demokrati i Børnehaven”
Hold 9999-22-54-21: 1 aften fra kl. 18:00 til kl. 21:00 den 20/9 (Deltagerantal: Maks. 50)
Info om arrangementet
Kursusnummer: |
9999-22-54-21
|
Tid: |
til
|
Sted: |
FOA Nordsjælland, Frederiksværksgade 10, Hillerød
|
Målgruppe: |
Medlemmer af Pædagogisk sektor i FOA Nordsjælland.
|
Ledige pladser |
50 |
Tilmeldingsfrist:
|
Tilmeldingsfristen er udløbet
|
Kom og hør om hvordan demokratiet fungerer blandt børn, og især udsatte børns muligheder for at gøre sig demokratiske erfaringer.
Demokrati ses af mange som en vigtig grundsten i det danske samfund, og er noget børn gør sig erfaringer med tidligt.
I formålsparagraffen for de danske daginstitutioner står der, at børn skal få ”forståelse for demokrati” og udvikle ”evner til at indgå i forpligtende fællesskaber”.
- Men når disse intentioner skal oversættes til praksis, bliver det straks sværere, for hvad betyder demokratiske erfaringer for Ingolf, Sofie og Tashia på gul stue?
- Og hvordan kan pædagogisk personale arbejde med dette i en travl hverdag?
Disse spørgsmål har Karen Mathilde Prins søgt svar på i sin ph.d., hvor hun gennem et 10 måneders forløb har udført et værkstedsforløb i to daginstitutioner.
Karen Mathilde Prins er uddannet i Pædagogik fra Roskilde Universitet. Hun har i mange år arbejdet på Frøbel seminarium (i dag UCC) som bl.a. forskningsmedarbejder og lektor i pædagogik.
Hun står bag ph.d.-projektet ”Børns demokratiske erfaringer i daginstitutionen”
Forplejning: Vi starter med en let anretning.