Styring i ledelse - Dorthe Birkmose - kun for ledere

Styring er en af tidens mega-trends i ledelse. Der skal være styr på økonomien og styr på den faglige indsats. Der udvikles styringsredskaber som nudging og adfærdsdesign. Styring er bestemt en legitim del af ledelse, men som faglig leder må man ikke glemme, at der findes kraftfulde alternativer til styrende ledelse i form af vejledende ledelse og følgende ledelse. Alle handlinger har konsekvenser. Det har styring også.

Info om arrangementet

Kursusnummer: 9745212456
Tid: til
Sted: FOA Nordjylland, Østerport 2, Aalborg
Målgruppe: Ledere/mellemledere - Faglige FOA-medlemmer.
Ledige pladser 68
Tilmeldingsfrist: Tilmeldingsfristen er udløbet

Mere om foredraget
Der har været forsket i styring siden starten af 1900-tallet, og derfor foreligger en omfattende viden om styringens konsekvenser. Når man som leder indimellem vælger en styrende ledelsesstil, så bør man forinden overveje, om det er konsekvenserne værd. Er det modstanden og den indlærte hjælpeløshed værd at tage styring i den konkrete situation?

Faglig ledelse handler om at finde dybe løsninger på de reelle problemer. Styring risikerer at blive et quickfix.

Dorthe Birkmose vil fortælle om et forløb på en arbejdsplads, hvor det ene quickfix efter det andet – i allerbedste mening – blot skabte endnu mere mistrivsel og større sygefravær.

Forplejning:
Der vil blive serveret en let anretning før oplægget kl. 12:15 – 13:00

Litteratur:
Birkmose, D. (2013): Når gode mennesker handler ondt – tabuet om forråelse. Syddansk Universitetsforlag.
Birkmose, D. (2017): Faglig ledelse er vigtigere nu end nogensinde.
Fra Bossen, J.S. (red.): Stress – et ledelsesansvar? Klædt på til ledelse 2017. FOA 2017.
Willig, R. (2016): Afvæbnet kritik. Om flexismens små doser af arsenik. Hans Reitzels Forlag.

Oplægsholder
Dorthe Birkmose er selvstændig psykolog (cand.psych.) og foredragsholder. Læs artikler, se foredrag og hør podcasts på: