3 formænd-tema 2- velfærd i verdensklasse
Til venstre står Finn Jenne Formand i 3F Frederikshavn, i midten ser man Louise Krüger Nielsen Afdelingsformand i FOA Frederikshavn og til højre Peter Kristensen Kredsformand i Nordjylland for Socialpædagogerne.

Sådan skaber vi velfærd i verdensklasse.

Tre fagforeninger står sammen:

Sådan skaber vi velfærd i verdensklasse

Den 16. november er der kommunalvalg i Danmark. De tre fagforeninger FOA, 3F og Socialpædagogerne Nordjylland vil gerne hjælpe politikerne med at skabe bedre velfærd til borgere. Her er deres ønsker til kandidaterne.

Louise Krüger Nielsen FOA Frederikshavn - Faglig udvikling skal være en ret

Det kræver en høj faglighed at være offentligt ansat i dag. De kommunale og regionale velfærdsområder er under konstant udvikling og forandring, og der stilles store krav til medarbejderne om at være fleksible og effektive i deres arbejde.

Derfor skal alle offentligt ansatte have ret til at udvikle sig fagligt. Mange medarbejdere efterspørger bedre mulighed for faglig udvikling og uddannelse, så de kan udføre velfærdsarbejdet med faglig stolthed og god samvittighed. Desværre ser vi ofte, at de ansattes faglige udvikling ikke bliver prioriteret på de offentlige arbejdspladser.

I FOA, 3F og SL er uddannelse og videreuddannelse et prioriteret område, og vi har været med til at forhandle rigtig mange midler til kompetencefonden gennem overenskomsterne.

Det giver offentlige arbejdsgivere en oplagt mulighed for at udvikle de ansattes kompetencer gennem fællesskabet. En mulighed, der sagtens kan benyttes meget mere end den gør i dag. For der er stadig mange ubrugte midler i kompetencefonden, som kan komme de ansatte og arbejdsgiverne til gode.

Konkret foreslår vi, at der på enhver arbejdsplads arbejdes med planlægning af medarbejderens kompetenceudvikling og uddannelse på samme måde som planlægning af ferie. Vi tror nemlig på, at hvor der er vilje, så er det faktisk ikke så svært.

Peter Kristensen Kredsformand for Socialpædagogerne i Nordjylland – Velfærd bygger på værdipolitik

Kommunalpolitikere har et stort ansvar for den velfærdstænkning, som er en grundsten i Danmark.

Hvis der ikke er grundlæggende værdier bag ens holdninger, er det ikke politik men alene drift, man varetager - og det er der andre faggrupper, som er bedre til end politikere.

Det er vigtigt, at værdipolitikken er det bærende element gennem en hel byrådsperiode. Vi anerkender, at der er en økonomisk ramme, men politisk arbejde skal bygge på værdipolitik, og det er den forventning, vi har til de personer, som skal vælges til at varetage vores fælles interesser.

Vi er i fagbevægelsen klar til at drøfte alle politiske områder i kommunal- og regionsrådspolitik, men vi vil også stille krav til, at det sker på et værdipolitisk grundlag, hvis vi skal være positiv medspiller i at indgå i løsning af ofte vanskelige prioriteringer.

Vi tror ikke på, at noget bliver bedre af at blive målt og vejet gentagne gange. På den måde får man bare mere af det, som ikke virker. Det er nødvendigt, at der klare værdier som grundlag for politikken, hvis noget skal forandres og anerkendes af omgivelserne.

Så kære kandidater, lad os i valgkampen blive præsenteret for de værdier, I står for. Meld jeres værdier klart og tydelig ud til os, så vi har det rette grundlag for at sætte vores kryds, og så vi kan holde jer fast på det tillidsmandat, I får, hvis I bliver valgt ind i kommunalbestyrelsen eller regionsrådet.

Finn Jenne Formand i 3F Frederikshavn – En god fidus kan få flere i arbejde

Coronakrisen har skabt ledighed over hele landet – også her i vores område. Krisen har desværre også gjort det sværere for dem, der var ledige i forvejen, at finde et arbejde.

Heldigvis findes der et super effektivt redskab til langsigtet beskæftigelse, som mange andre kommuner rundt om i landet gør brug af. Redskabet hedder revalidering.

Med revalidering får en lønmodtager, der er for syg til at varetage sit oprindelige job, en slags omskoling til et nyt fag eller branche. For eksempel kan en nedslidt rengøringsassistent eller fiskeindustriarbejder eller en arbejdsskadet chauffør eller lagerarbejder få hjælp til en ny uddannelse, så personen kan komme tilbage til arbejdsmarkedet på fuld tid.

Revalidering er en af de indsatser, der virker allerbedst, og hvor flest borgere kommer i varig beskæftigelse. I stedet for at parkere folk på offentlig forsørgelse, tjener de en løn, som de betaler skat af. Det er en dobbelt fidus for kommunen.

Desværre har flere Frederikshavn Kommune i de senere år valgt at skære ned for brugen af revalidering for at spare penge på kort sigt. Men på lang sigt er det en dårlig økonomisk beslutning for det trængte kommunale budget. For så ender mange borgere på førtidspension, et ressourceforløb eller med at sidde fast på kontanthjælp.

Derfor kan jeg kun opfordre politikere i Frederikshavn til at skrue op for brugen af revalidering. På den måde hjælper I ikke kun de ledige - men også kommunen selv.