6 års kamp endte med 6 mill. kroner i erstatning

Et medlem af FOA Frederikshavn har med FOAs hjælp fået en erstatning på 6. mill. kroner.

Lokalavisen Frederikshavn har bragt en artikel om et medlem af FOA Frederikshavn har fået en rekordstor erstatning.

Du kan læse hele artiklen på linket: Nordjyske Lokalavisen Frederikshavn

FOA Frederikshavns har været inde i en langstrakt kamp om at få erstatning til Karin, der har mistet 90 % af sin arbejdsevne.

Socialrådgiver i FOA Frederikshavn fortæller at det er et usædvanligt stort beløb - 6. mil. kroner - som Karin har fået i erstatning, men at det så sandelig også er på en alvorlig baggrund at Karin har mistet 90 % af sin arbejdsevne.

Karin arbejdede som social- og sundhedsassistent og var gennem lang tid udsat for voldelige krænkelser fra en borger, der bestod i bid og kratten og endte med et overfald .

Når Karin ser tilbage på forløbet indser hun at hun burde have sagt fra, men tillægger hendes iver og vilje til at hjælpe andre nu har givet hende et væsentligt erhvervsevnetab.

Inden dommen om den store erstatning var 6 år gået med utallige forsøg på at vende tilbage til et arbejd - dels ved den samme arbejdgiver og senere forskellig andre arbejdsgivere.

I 2015 fik Karin tilkendt førtidspension, men dermed skulle Karins sag ikke slutte..

Socialrådgiver i FOA Frederikshavn Else Marie Sørensen arbejdede ihærdigt med at få sagen frem i lyset og behandlet ved Arbejdsskadestyrelsen, der - på baggrund af et solidt arbejde af bl.a. Else Marie Sørensen - kun skulle bruge 10 minutter for at afgøre sagen med erstatningen og tilkendelsen af 6. mill. kroner i erstatning.

Isoleret set er det mange penge, men det er så sandelig en voldsom omvæltning  og økonomisk belastning for Karin.

Jeg har været medlem af en fagforening, siden jeg var 17 år, og jeg ved om nogen, hvor meget det betaler sig. Jeg kan kun opfordre andre til at melde sig ind, hvis de ikke allerede er det. FOAs hjælp har været guld værd for mig.

Gør ikke som mig - sørg for at sige fra  i tide"

Karin hvis navn er opdigtet fortsætter:

“Er du udsat for urimelige - og farlige arbejdsvilkår, som dem Karin oplevede, skal du altid kontakte din arbejdsmiljø-repræsentant eller din leder omgående. Er du i tvivl, så henvend dig til din fagforening. Det er vigtigt at sige fra i tide.”

Formand Louise Krüger Nielsen:

“Karins sag fortæller historien om et medlem, som har en høj faglig stolthed. Som kæmper sig igennem urimelige arbejdsvilkår, hvor andre for længst burde være skredet ind. Hun er blevet svigtet af systemet og det har nu kostet hende evnen til at arbejde,” siger formand for FOA, Louise Krüger Nilsen, der er glad for at kunne hjælpe sit medlem med en erstatning, der fjerner alt økonomisk pres nu og i fremtiden.

Lagt på den 15.06.2020