Dagplejernes skattefradrag stiger i 2023

Formanden for Pædagogisk Sektor i FOA Århus, Jack Hougård Kristensen glæder sig over, at dagplejerne får inflationshjælp.

Som en midlertidig ordning i 2023 stiger dagplejernes standardfradrag fra 60 til 68 pct., og FOA forventer, at det vil give en gennemsnitlig dagplejer 5-600 kr. ekstra om måneden. Ordningen er en del af en aftale om inflationshjælp, som regeringen har indgået med en række partier i Folketinget.

I FOA Århus er sektorformand Jack Hougård Kristensen glad for, at dagplejerne nu får et højere fradrag.

- Dagplejerne kan ikke bare skrue ned for varmen, og maden skal stadig være i orden, selvom fødevarepriserne stiger, så dagplejerne har virkelig brug for hjælpen, understreger Jack Hougård Kristensen, som fortæller, at FOA længe har arbejdet for, at dagplejerne skulle have en økonomisk håndsrækning, ligesom dagplejerne også selv har været meget aktive.

Lovgivningen bag inflationshjælpen er ikke vedtaget endnu, men den bliver hastebehandlet i Folketinget. Når lovgivningen er på plads, får dagplejerne det forhøjede fradrag med tilbagevirkende kraft fra januar 2023.