Julehilsen fra FOA Århus

En julehilsen fra FOA Århus

Kære FOA-medlemmer, tillidsvalgte og samarbejdspartnere

Julen og nytåret nærmer sig, og traditionen tro gør vi status og ser samtidig frem. I år er der virkelig grund til det, for trepartsforhandlingerne skrev Danmarkshistorie i julemånedens begyndelse.

Forhandlingsresultatet giver et markant lønløft til kvindedominerede faggrupper i den offentlige sektor. Lønløftet sker udenom den reguleringsordning, der ellers sikrer en sammenhæng mellem den offentlige og private sektors lønninger. Så pengene til lønløftet kommer oveni de penge, fagforbundene og arbejdsgiverne i øvrigt skal forhandle om, når vi for alvor tager fat på OK24. Og når lønløftet sker udenfor reguleringsordningen, betyder det, at kvindedominerede faggrupper i det offentlige lønmæssigt haler ind på mandsdominerede faggrupper i den private sektor.

Lønløftet er et stort fremskridt for kvindelige lønmodtageres ligestilling med mandlige lønmodtagere, ligesom den formelle ”ligeløn for lige arbejde” var det i 70’erne.

Og lønløftet er naturligvis ikke kommet af sig selv.

I 2007 strejkede social- og sundhedspersonale i Vestjylland for højere løn. Strejkebevægelsen spredte sig til Århus og resten af landet, og var baggrunden for den langvarige strejke under OK08, hvor FOA, pædagogerne og sygeplejerskerne krævede en højere løn til de kvindedominerede faggrupper. Og siden er presset fortsat -   lønmodtagerne har kæmpet for lønløftet.

Men lønløftet er også et fremskridt for samfundets sammenhængskraft, fordi det mindsker den ulighed, der splitter mænd og kvinder samt højt- og lavtlønnede. Og fordi lønløftet vil lette rekrutteringen til de velfærdsfag, som sikrer, at hverdagen i Danmark hænger sammen.

Man kan sagtens finde nogle hår i den suppe, som trepartsforhandlingernes resultat udgør, og først med OK24 falder brikkerne endeligt på plads. Men der er ingen tvivl om retningen – resultatet er et historisk fremskridt.

Det skal vi glæde os over, når vi nu snart fejrer jul og nytår og samler kræfter til OK24.

Glædelig jul og godt nytår!

På afdelingens vegne

Mette Fuglsig Schjødt