En påskehilsen fra FOA Århus

Kære FOA Århus-medlem

Vi plejer ikke at skrive en påskehilsen til fagforeningens medlemmer, men meget lidt er, som det plejer i øjeblikket.

Først og fremmest vil vi gerne sig tak til de mange, der på FOAs områder gør en helt fantastisk og ekstraordinær indsats under Corona-krisen.

Og alle FOA Århus-medlemmer bidrager – ligesom alle andre – til at mindske Corona-smitten, når vi holder afstand, spritter/vasker hænder hyppigt og følger de andre råd og regler, som myndighederne har fastlagt.

Det hele foregår i en situation, der er præget af stor usikkerhed. Arbejdsrutiner er forandrede, og ingen kan med sikkerhed sige, hvad fremtiden bringer – ikke en gang i den nærmeste fremtid. Lige nu tyder meget på, at Corona-epidemien er under kontrol i Danmark, men ingen kan garantere, at billedet ikke ændrer sig. Vi kan og bør dog glæde os over, at indsatsen for at mindske Corona-smitten ser ud til at have virket.

Corona-krisen har på flere måder understreget, at vi mennesker ikke kan klare os uden hinanden. Det er vores fælles indsats for at bekæmpe smittespredningen, lukke store dele af samfundet ned og samtidig holde kritiske funktioner kørende, som sikrer, at samfundet trods alt grundlæggende set fungerer. De syge og ældre bliver stadig plejet, børn kan komme i nødpasning, og vi kan købe dagligvarer.

Det er også den kasse, som vi alle betaler til – statskassen – der har kastet sikkerhedsnet ud under virksomhedernes, lønmodtagernes og mange andres økonomi. Alligevel har mange privat ansatte mistet deres arbejde, og det skaber også usikkerhed i en del FOA-hjem, hvor en ægtefælle eller samlever er ramt af ledighed. Regeringen bør hæve dagpengene, så usikkerheden bliver mindre. De ledige har brug for en stærkere hånd fra fællesskabet.

Samtidig oplever vi personligt og socialt, at det er hårdt at være afskåret fra familie, venner, bekendte – og på nogle arbejdspladser - kollegaer, fordi vi skal beskytte andre ved at holde afstand og undgå sammenkomster.  Ligesom når vi normalt nyder samværet, så understreger også savnet, at vi har svært ved at undvære hinanden.

Sådan bliver det også i påsken. Men lad os bruge mulighederne for at være sammen digitalt, også selvom digitalt samvær ikke kan det samme, som fysisk nærvær. Det har Corona-situationen også understreget for os.

Det er imidlertid nu, at vi skal blive ved at stå sammen – hver for sig - og undgå sammenkomster. Så regeringen forhåbentlig en gang efter påske kan begynde at lukke samfundet op.

Her i FOA Århus glæder vi os til, at medlemskontakt, mødeaktiviteter og alt muligt andet igen bliver normalt. Ikke mindst skal vi jo have afholdt fagforeningens generalforsamling, når det kan lade gøre.

Lige nu vil vi ønske FOA Århus medlemmer en rigtig god påske.

På fagforeningens vegne

Inge Jensen Pedersen, afdelingsformand