Samsø sagde ja til ny hurtigfærge

Samsø Kommune besluttede den 7. februar at sige ja til en ny hurtigfærge mellem Samsø og Århus. FOA Århus mener, at beslutningen er rigtig og glæder sig over, at der bliver flere nye medlemmer ansat på færgen.

Den nye færge kommer til at sejle turen mellem ø og fastland på en time, og det er beslutning, som alle håber på kan give flere nye faste beboere på Samsø.
- Udover at det selvfølgelig bliver et godt tilbud til både turister og nuværende beboere, så skal vi også have kigget på nogle af de tilbud, vi har, til kommende fastboere, fortæller borgmester Marcel Meijer fra Samsø.

Han er glad for beslutningen og tror på, at færgen bliver en succes, men han er også godt klar over, at der skal arbejdes målrettet med mange forskellige ting.
- Vi skal kigge på blandt udstykninger. Har vi nok og er de rigtigt placeret? Vi skal lave markedsanalyser, så vi ved, hvilken typer borgere vi skal målrette vores tilflytter-indsats mod.

10 fuldtidsansatte på færgen
Den nye færge koster 41 millioner kr. at bygge, og kommunen har besluttet, at ruten implementeres gradvist over tre år med 4½ måneders drift i 2020, 10 måneders drift i 2021 og helårsdrift i 2022, hvor planen er fem daglige afgange om sommeren og to daglige afgange om vinteren.

I alt forventer Samsø Rederi årligt omkring 200.000 passagerer på færgen, der kan medbringe 296 passagerer og fire besætningsmedlemmer. Det bringer antallet af fuldtidsansatte op på i alt 10, og af dem bliver skibsassistenterne organiseret under FOA Århus.

- Vi er glade for beslutningen, fordi vi tror på, at hurtigfærgen bliver et godt supplement til den eksisterende færge mellem Samsø og Hou og måske også på et tidspunkt for Tunø-færgen. Desuden er vi glade for udsigten til flere FOA-arbejdspladser, siger Bente Mikkelsen, der er formand for Teknik- og servicesektoren hos FOA Århus.

Måske flere ruter i fremtiden
Udover Samsø-Hou og nu snart Samsø-Århus, så er der også færgeruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland. Ruten besejles i øjeblikket af Molslinjen, men borgmester Marcel Meijer har en vision om, at den rute kan blive bedre, større, hurtigere og ikke mindst kommunal.

- Molslinjen har kontrakt frem til 2024, men vi mener ikke, at potentialet for ruten er opfyldt. Lige nu er overfartstiden halvanden time, og den burde kun være en time og et kvarter. Desuden er ruten hurtigt udsolgt, og da oplandet på Sjælland er lige så stort som i Jylland, så burde der være mulighed for større kapacitet på den rute, slutter Marcel Meier.