Pressemeddelelse: Færre budget-tidsler, men stadig for mange

Budgettet er bedre, end vi frygtede. Men der er stadig alvorlige forringelser i forliget om Aarhus Kommunes 2019-budget, mener FOA Århus formand Inge Jensen Pedersen.

Budgetforliget om Aarhus Kommunes økonomi for 2019 betyder, at besparelserne i kommunen bliver mindre end mange frygtede, og det glæder FOA Århus formand Inge Jensen Pedersen.

- For eksempel er jeg rigtig glad for, at en grønthøsterbesparelse på børnepasningsområdet er taget af bordet, siger hun.

Men forliget betyder stadig alvorlige besparelser, som alvorligt vil forringe velfærden, understreger FOA Århus-formanden.

- Aarhus Kommune vil spare på både plejehjem og hjemmepleje, og det betyder, at de ældre får en mere fortravlet hjælp og pleje, og at de ansatte får et dårligere arbejdsmiljø, mener Inge Jensen Pedersen.

Hun ærgrer sig over, at besparelserne vil gøre det sværere at rekruttere unge til SOSU-uddannelserne.

- Hver eneste gang politikerne sparer på ældreplejen, så giver de den et dårligt ry som et område, hvor der altid spares, og hvor folk ikke har tid til at gøre deres arbejde ordentligt. Det er træls, når vi mangler unge og gerne vil fortælle dem positive historier om et dejligt fag, hvor man kan gøre en forskel for andre mennesker, forklarer Inge Jensen Pedersen.

Yderligere oplysninger og kommentarer
FOA Århus formand Inge Jensen Pedersen: 4028 7183