Byvandring i Aarhus: Da arbejderne greb magten

På denne vandring skal vi i sporene på Jakob Jensen, der blev født i 1858 på Helgenæs.

Info om arrangementet

Kursusnummer: 9741-24-13-10
Tid: til
Ledige pladser Ingen ledige pladser - tilmeld dig og kom på venteliste
Tilmeldingsfrist: 09. maj 2024 23:59

Tilmeld dig her

Tilmelding kan kun ske med Mit-ID
Hvis du oplever problemer med din tilmelding, så ring til FOA Århus på 8936 6666

Jakob Jensen blev murer, og i 1919 blev han også borgmester i Aarhus. Han blev byens første socialdemokratiske borgmester – en post han bestred i 13 år.

Vi går i borgmesterens fodspor, og kigger nærmere på den by, han stod i spidsen for. En by, der i årtierne efter 1. verdenskrig, var i en rivende udvikling.

Undervejs på vandringen skal vi blandt andet høre om havnens udvikling, skolerne i Aarhus, byens grønne parker, afholdsbevægelsen, om et demokrati, der finder sin form - og ikke mindst om politiske magtkampe. Efter mange år i spidsen udtalte Jakob Jensen i sin sidste tid: “Du aner ikke, hvilken samling slyngler mine gruppefæller er. Jeg har beviser for det.” Han havde ikke megen tillid til hverken sine politiske venner eller fjender.

Kom med tilbage til en tid, hvor Aarhus blev til den by, vi kender i dag.

Guiden er Doron Haahr.

Der er plads til 40 personer – tilmelding foregår efter ’først til mølle-princippet’.

Tid: mandag den 10. juni 2024 kl. 17.00 – 18.30

Mødested og mødetid oplyses i mailen, som vi sender til dig med en endelig bekræftelse på din deltagelse.

Tilmeldingsfrist:  torsdag den 9. maj 2024

OBS! Når du har tilmeldt dig arrangementet, får du automatisk på mail en bekræftelse på, at vi har registreret din tilmelding, men vi skal gøre opmærksom på, at du først er endelig tilmeldt, når du efter tilmeldingsfristens udløb får mail fra os med bekræftelse på din tilmelding.