Ansatte på offentlig overenskomst
Sidder du som arbejdsmiljørepræsentant i Hovedudvalget, skal du være med til at løse en række opgaver, som er af strategisk og koordinerende karakter, og som vedrører hele kommunen eller regionen. Opgaverne løses i samarbejde med resten af medlemmerne af udvalget.
Arbejdsmiljøopgaverne i Hovedudvalget kommer dels fra Arbejdsmiljøloven, dels fra MED-rammeaftalen og dels fra en evt. lokal MED-aftale. læs om hvad opgaverne indebærer nedenstående:
Arbejdsmiljøopgaverne fra Arbejdsmiljøloven, er som udgangspunkt de samme i Hovedudvalget som for de øvrige udvalg med arbejdsmiljøbeføjelser. Men opgaverne i Hovedudvalget er af overordnet strategisk karakter.
Med overordnet og strategisk menes at, I kan udstikke principper, retningslinjer og aktiviteter, som kan gøres gældende i resten af kommunen/regionen gennem udførsel/implementering via de øvrige MED-udvalg.
Læs om arbejdsmiljøopgaverne fra Arbejdsmiljøloven
Arbejdsmiljøopgaverne, der er defineret i MED-rammeaftalen, er obligatoriske og kan derfor ikke fraviges ved en evt. lokal MED-aftale.
De centrale arbejdsmiljøtiltag som det fremgår af MED-rammeaftalen er:
I mange kommuner og regioner laves aftaler omkring arbejdsmiljøarbejdets organisering. Herunder antal arbejdsmiljøgrupper m.m. Det er vigtigt, at dette KUN aftales i forhandlingsorganet og er velkoordineret med den lokale FOA fagforening. Hvis arbejdsmiljøarbejdets organisering kommer på tale, så kontakt din lokale fagforening. Der fremgår en række arbejdsmiljøtiltag af MED-rammeaftalen, som skal aftales i Hovedudvalget og herefter effektueres og/eller tilrettes i de underliggende udvalg.
Den lokale MED-aftale skal beskrive, hvordan arbejdsmiljøarbejdet forbedres med netop denne aftale. Det medfører mange steder, at der indarbejdes indsatsområder som fx:
Du skal kende disse indsatsområder og holde fast i, at der kommer handling bag intentionerne.
Der skal laves en strategiplan for indsatsområderne i Hovedudvalget hvert andet år (medmindre en anden periode aftales). Dette fremgår af MED-rammeaftalen. De aftalte indsatsområder skal fremgå af strategiplanen.
Det er vigtigt, at du som AMR er med til at sikre, at arbejdsmiljørelaterede emner fremgår af denne strategiplan. Det kan være emner som APV, arbejdsskadestatistik, trivselsundersøgelser, særligt fokus som vold, stress, social kapital m.m.
Du kan selv sætte emner på dagsorden i Hovedudvalget. Alle temaer omkring arbejdsmiljø og arbejdsliv, som du mener bør drøftes og evt. udarbejdes retningslinjer omkring, kan du sætte på dagsordenen.
Husk at tænke på hvordan de initiativer, I sætter i gang, bliver formidlet videre ned i MED-systemet, samt hvordan I kan få input fra de forskellige MED-udvalg til jeres drøftelser, forhandlinger, fastlæggelse af retningslinjer m.m. i Hovedudvalget.
Din indgang til opgavehjælp, værktøjer, viden og nyheder som tillidsvalgt i FOA.
Få et overblik over, hvilke regler og vilkår, der gælder for dig som arbejdsmiljørepræsentant.