Særligt for tillidsvalgte

Fejl i hver anden lønseddel - hjælp dine kolleger med at få et løntjek

I uge 40-41 kører FOA landsdækkende kampagne om løntjek. Vær med og hjælp dine kolleger med at få tjekket deres løn.

Der er fejl i hver anden lønseddel, og det giver god mulighed for at gøre en forskel for medlemmerne. Vær med til at hjælpe dine kollegaer med et løntjek eller henvis dem til hjælp i jeres FOA-afdeling.

Hvis du selv tjekker løn kan du få hjælp i denne guide:

Guide til løntjek (ansat på offentlig overenskomst)

Guide til løntjek (ansat på privat overenskomst)

Kampagnen retter sig både mod eksisterende medlemmer men skal i lige så høj grad skabe interesse for et medlemskab hos potentielle medlemmer. Derfor kan du – udover at tilbyde løntjek også være synlig på arbejdspladsen ved at tale om løn og styrken ved det faglige medlemskab.

Del materialer, opslag og historier

Kampagnen er synlig på onlinebannere, nettoplakater, sociale medier og i radioen. Du er meget velkommen til at dele materialer og digitale opslag, der bliver lavet, ligesom du også meget gerne må dele historier om løn. Husk samtykke fra dine kolleger, hvis det handler om dem.

Kontakt også din egen FOA-afdeling. De har måske deres egne aktiviteter og materialer, som du kan bruge på din arbejdsplads i kampagneugerne. Undersøg derfor også hvad der er muligt der.

I år foregår FOAs løntjekkampagne forskudt af Fagbevægelse Hovedorganisations løntjekkampagne. FH kører løntjekkampagne i uge 46-47 med et tema om, at man hos OK-fagforeninger kan få et løntjek. Du kan derfor også understøtte deres kampagnebudskab ved at være synlig med FOA som afsender i hele eller dele af perioden fra uge 41-46.

Print plakater og hæng op på arbejdspladsen

Løntjeksugerne er en del af FOAs større kampagneindsats "Mere lighed løfter os alle", hvor vi fællesskab sætter mere fokus på medlemmernes løn. Hvis du vil starte snakke om løn på din arbejdsplads, kan du fx printe disse plakater ud og hænge dem op på på din arbejdsplads:

Der er fejl i hver 2. lønseddel (pdf)

74% af os synes, at lønnen er uretfærdig (pdf)

Fejl-i-loenseddel-ny  Lønnen er uretfærdig