Særligt for tillidsvalgte

Lidt om erfaringerne fra Træn din relationsmuskel

Mange af jer har være med på kurset ”Træn din relationsmuskel”, som FOA Nordsjællands sammen med to konsulenter fra FOA Forbund har tilbudt alle tillidsvalgte her i de første måneder af 2022

Os der har været med har oplevet en masse gejst og udveksling af gode idéer til arbejdet som tillidsvalgt og opgaven med at organisere og skabe god kontakt til sine kolleger.

På kurset lærte vi om at tænke på organiseringsopgaven som noget andet end ”salg” – det kan nemlig være en ubehagelig fornemmelse, hvis man føler man skal ud og sælge noget til sine kolleger.

Det får en lidt ærgerlig farve af, at vores produkt er noget man ikke vil have.

I stedet handler det om tre ting:

• Synlighed
  • Relationer
  • Motivation

Synlighed fordi FOA skal være synlig og tydelig medspiller i hverdagen hverdag. Vi skal dyrke den gode relation som det allerførste, fordi vores argumenter virker ikke hvis vi ikke har en stærk relation, der er stærk nok. Og så skal mennesker naturligvis også motiveres til at gøre en forskel i deres eget liv.

En vigtig pointe fra kurset er desuden at mange fortæller, at de aldrig er blevet spurgt om de vil være medlem – start med de lavt hængende frugter og sørg for at have spurgt eller kontaktet alle dine kolleger. Ikke nødvendigvis på én gang men gerne løbende.

En anden lavt hængende frugt er at nedbryde myten om, at det er for dyrt at være medlem af FOA. Den møder vi også tit og må arbejde fælles om at nedbryde ved at synliggøre, hvad et medlemskab indeholder og hvilke skattefradrag der kan fås ved fagligt medlemskab.

Et par gode idéer fra kurset til at træne din relationsmuskel:

• Byd nye kolleger velkommen!
  • 1-1 samtaler over kaffen!
    • Se og hør din kollega – hvem er han/hun udover en god kollega?
    • Spørg til både det faglige OG det private!
  • Styrk dit mandat ved at inddrage kollegerne og spørge dem til råds!
  • Byg netværk på tværs af arbejdspladsen!

Nåede du ikke at komme med på de allerede afholdte kurser, så kommer muligheden igen i løbet 2022.

Skriv til Karen på kagu@foa.dk, hvis du vil være sikker på at få alle informationer.