Fire smilende unge mennesker giver thumbs up

Hjælp jeres kolleger med at komme på uddannelse

En af barriererne som I kan møde, når I arbejder med at få kollegerne afsted på kurser eller uddannelse, er at der ikke er hænder nok til at nogen kan undværes i kortere eller længere tid.

Her kan et brugbart modargument være: ”Har I råd til at lade være at kompetenceudvikle os?”.

Arbejdspresset for alle der arbejder på vores velfærdsområder er enormt stort og der er mange arbejdsgivere, der kæmper med at rekruttere nok medarbejdere. Det ved vi alle og det skal vi anerkende.

MEN! Hvis arbejdsgiverne vil fastholde deres dygtige, erfarne og kompetente medarbejdere, så er kompetenceudvikling vejen frem.

Så lad os ikke blive spist af med argumentet om, at der ikke er kapacitet på arbejdspladsen til at sende folk på uddannelse, men hjælp i stedet arbejdsgiver til at forstå alle de mange muligheder, der er for fx kompensation, tilskud, rotationsordninger mv. I kan få et overblik over de politiske aftaler, der er indgået den seneste tid, som sikrer arbejdsgiver mere tilskud end normalt, samt de tilskudsmuligheder til ufaglærte, som pt er gældende. Politiske aftaler

Der er mulighed for at se det samlede kursuskatalog for hvert arbejdsområde. Der er som regel ingen deltagerbetaling på AMU.

Vi har desuden udarbejdet skabelon som kan udsendes til de af jeres medlemmer som enten ikke er uddannet inden for det område de arbejder med, eller som I tænker skal have en venlig opfordring og et lille skub ift. at komme i gang med videreuddannelse eller kompetenceudvikling.

I kan kopiere teksten over i en mail eller redigere i den så den passer til det formål I vil bruge den til – det vigtigste er at I får synliggjort, at FOA kan være yderst behjælpelige med langt de fleste dele af et uddannelsesforløb. Bemærk at der er markeret med gult, hvor I skal indsætte jeres egen info.

Tag evt. en snak i jeres netværk omkring, hvordan I vil bruge vores forslag til medlemshenvendelse og om I har brug for yderlig viden og inspiration til jeres arbejde med uddannelse.