Erhvervssygdomme er sygdomme, som du kan have pådraget dig gennem dit arbejde over tid. Når du anmelder en erhvervssygdom, skal du beskrive de fysiske eller psykiske belastninger, som du har været udsat for i dit arbejdsliv udførligt og detaljeret. Din indledende beskrivelse er meget vigtigt, og derfor bør du sørge for, at alle detaljer er med i denne.
Erhvervssygdomme opdages typisk, når du opsøger din egen læge med en lidelse, som kan være relateret til dit arbejde. Lægen anmelder derefter lidelsen som en erhvervssygdom.
Du kan være udelukket fra at opnå erstatning for en erhvervssygdom, hvis du i årevis har været vidende om, at du har fået en sygdom som følge af dit arbejde, men ikke har anmeldt denne. Sørg for at gå til lægen, når du er syg, eller du har mistanke om, at du har gener som følge af dit arbejde.
I forbindelse med en anmeldelse af en erhvervssygdom, skal du ofte beskrive dit arbejdsliv og de belastninger, du har været udsat for de seneste 10-20 år. Det er afgørende, at denne beskrivelse er detaljeret, og du får skrevet så meget ned som muligt.
Du kan også selv anmelde din lidelse som arbejdsskade, hvis din læge ikke har gjort det. Du kan også bede om en henvisning til arbejdsmedicinsk klinik. Kontakt din lokale FOA-fagforening, hvis du er i tvivl.
I FOA har vi eksperter ansat, der kan hjælpe dig, hvis du får en arbejdsskade. Meld dig ind i dag og få den hjælp, du fortjener.