FOA: Tiden er nu til at reformere reformerne

Det er særdeles glædelige nyheder, der tikker ind om dansk økonomi i disse dage. Tiden er nu inde til at ændre politisk fokus og igen satse på velfærd, mener FOA.

I går var det  Finansministeriet, der meldte om højkonjunktur og job-rekord. I dag betegner de økonomiske vismænd finanspolitikken som "overholdbar," og samtidig anslår de, at det økonomiske råderum vil være på 30 milliarder kroner i 2025.

"Det er et solidt afsæt for igen at prioritere velfærdsydelserne. Vi ved, at det stigende antal ældre og børn alene i kommunerne vil trække udgifter for 1,7 milliarder kroner næste år. Det er helt håbløst, hvis regeringen stædigt holder fast i, at den offentlige sektor skal vokse mindre end hvad det stigende antal børn og ældre fordrer," siger forbundsformand Mona Striib fra FOA.

Hun forudser, at der nu igen følger krav om topskattelettelser til de bedst stillede danskere.

"Det er hul i hovedet. Husk på, hvor forbedringerne i samfundsøkonomien kommer fra. De kommer først og fremmest fra politikernes pisk om, at alle skal arbejde længere. Starter man som ung som 17-årig på arbejdsmarkedet i dag, så har man udsigt til at arbejde til man er 75. Men vi kan i dag tydeligt se, at folk med manuelt arbejde ikke kan holde til det. Derfor er tiden inde til at reformere reformerne. Vend bøtten. Og vær igen med til at give velfærd til blandt andet de kernemedarbejdere, der sikrer velfærden for os andre," siger Mona Striib.

Hun peger også på, at vismændenes nye forslag om at skabe et flerårigt perspektiv på økonomien i budgetloven er et godt forslag. Masser af kommuner har penge på kistebunden, men ender med et underforbrug på velfærdsydelserne, fordi rammerne i de enkelte år ikke må overskrides.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning