Særligt for tillidsvalgte

Så er det nu, hvis dine kolleger skal sikres konfliktstøtte

Overenskomstforhandlingerne på det offentlige område (OK24) er skudt i gang, og det betyder, at man skal melde sig ind i FOA senest 1. februar, hvis man vil være berettiget økonomisk støtte i tilfælde af konflikt.

Af: Jacob Kabel

Der er store forventninger til OK24 – ikke mindst store forventninger til, hvor store lønstigninger man som offentligt ansat kan se frem til at opnå over de næste par år. Og som altid sendes forhandlingsresultatet til afstemning blandt de forskellige fagforbunds medlemmer, og det er derfor i sidste ende medlemmerne, der beslutter, om forhandlerne har opnået et tilstrækkeligt resultat.

Ender urafstemningen med et NEJ, bliver der konflikt, og man vil ikke få udbetalt løn for de dage, man strejker. Derimod vil man som FOA-medlem modtage konfliktstøtte. Den ret har man dog kun, hvis man har meldt sig ind i FOA senest den 1. februar. Du bør derfor gøre dine kolleger opmærksom på dette, for mange af dem ved formentlig ikke, hvad der er op og ned.

Sammenkædning ved OK24

I forhold til risikoen for konflikt, er en enkelt ting ved dette års forhandlinger anderledes, end det plejer at være. For normalt stemmer hvert forbund hver for sig, og det giver mulighed for, at det enkelte forbund kan strejke alene. De så vi med sygeplejerskerne ved OK21.

Men i forlængelse af den meget omtalte trepartsaftale om et lønløft til grupper af offentligt ansatte er der ved OK24 ændret en smule i de forhold, der omhandler mulighed for strejke. Fagbevægelsen har nemlig, som en del af ”betalingen” for de 6,8 mia. kroners lønstigninger, accepteret, at alle fagforbunds forhandlingsresultater bliver omfattet af et samlet mæglingsforslag, der skal til urafstemning blandt alle de offentligt ansattes organisationer.

Det betyder, at et forbund, der stemmer nej til overenskomstresultatet, ikke skal strejke, medmindre der på tværs af alle organisationerne overordnet stemmes nej. Det vil altså sige, at der enten bliver storkonflikt eller ingen konflikt – der er ikke noget midtimellem ved OK24. Ved overenskomstforhandlingerne i 2021 stemte sygeplejerskerne nej, og de endte i en flere måneder lang strejke. Det vil altså ikke kunne ske ved OK24.

Meld kollega ind her