Særligt for tillidsvalgte


Fælles overenskomst

Høje følelsesmæssige krav i arbejdet: Forebyg stress med Arbejdstilsynets nye værktøjer

Tidligere på året lancerede Arbejdstilsynet vejledningen om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker. Nu følges vejledningen op af en kampagne, hvor I kan finde endnu mere hjælp og inspiration til forebyggelse af stress som følge af høje følelsesmæssige krav i arbejdet.

At arbejde med mennesker kan være forbundet med mening i arbejdet, men kan samtidigt indebære en risiko for medarbejdernes helbred. Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker kan fx øge risikoen for langvarig stress. Med Arbejdstilsynets nye kampagne får I hjælp til at forebygge stress som følge af høje følelsesmæssige krav i arbejdet.

En fælles løbende indsats

Det er i sidste ende arbejdsgivers forpligtelse og ansvar at sikre et godt arbejdsmiljø og forebygge stress som følge af høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker. Men det er uden tvivl en fordel, hvis leder, medarbejdere og arbejdsmiljøorganisationen samarbejder om at forebygge stress. Et godt samarbejde, en tæt dialog og en fælles vedvarende indsats er afgørende.

Dette kan I læse mere om på Arbejdstilsynets kampagneside og i vejledningen, hvor I får gode råd til hvad både arbejdsgiver og medarbejdere kan gøre for at bidrage til forebyggelsesarbejdet.

På kampagnesiden kan I - udover at hente vejledning og få gode råd til både arbejdsgiver og medarbejdere - se kampagnevideoen, finde værktøjer og viden fra Brancheorganisationerne for Arbejdsmiljø (BFA) og blive klogere på de mulige konsekvenser, hvis I oplever høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.

Læs mere på kampagnesiden og hent vejledningen

Vejledningen om høje følelsesmæssige krav er den sidste af tre nye vejledninger, der udfolder bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø.

De to andre vejledninger er:

Vejledning om stor arbejdsmængde og tidspres

Vejledning om uklare og modstridende krav