Frederikshavnermodellen
Særligt for tillidsvalgte

Tillidsrepræsentant Helle Bagh Jensen og afdelingsformand Louise K. Nielsen er glade for de nye værktøjer, FOA Frederikshavn bruger ved nyansættelser.

Sådan får du organiseret 90 procent af alle nyansatte

I FOA Frederikshavn har de knækket koden på organisering af nyansatte. ”Metoden er simpel, og man bliver høj, når indmeldelserne vælter ind”, siger afdelingsformand Louise K. Nielsen.

Af Nana Lykke

I 2019 viste medlemskurven i FOA-Frederikshavn samme nedadgående tendens, som i resten af FOA. Der var simpelthen flere, der meldte sig ud end ind. Det fik FOA-afdelingen i Frederikshavn til at sætte gang i en lokal indsats. I. maj 2020 tog tillidsrepræsentanterne sammen med afdelingen en ny metode for lønindplacering i brug. Og den har givet pote.

- Allerede inden udgangen af 2020 havde vi organiseret 40 procent flere end i 2019. Og i 2021 kom vi så op på at organisere 92 procent flere end i 2019. Vi fik vendt kurven, alt sammen ved hjælp af nogle ret simple greb, siger afdelingsformand i FOA-Frederikshavn, Louise K. Nielsen.

Det første møde er vigtigt

De var i afdelingen enige om, at der skulle ske en indsats ved nyansættelser, bl.a. fordi en tidligere undersøgelse* havde vist, at en overvægt af dem af dem, der ikke var organiseret, heller ikke var blevet spurgt. Samme undersøgelse viste, at hvis de var blevet spurgt, så ville næsten halvdelen af dem gerne have meldt sig ind eller overvejet det.

Derudover fandt afdelingen ud af, at der i en del tilfælde kunne gå lang tid, før den nyansatte mødte deres tillidsrepræsentant første gang. Og at det medførte, at det efterhånden blev svært for tillidsrepræsentanterne at tale om organisering.

- Det er jo klart nemmere for en tillidsrepræsentant at organisere en nyansat. Hvis der først er gået ti måneder, virker det ikke længere relevant. Hvorfor skulle de så melde sig ind nu? Derfor er den første kontakt så vigtig. Men nogle tillidsrepræsentanter var ikke med til ansættelsessamtalerne, andre følte, at de manglede tid, siger Louise K. Nielsen.

Flere tillidsrepræsentanter gav også udtryk for, at de syntes, det var svært at organisere nye medlemmer, og at det især føltes grænseoverskridende at blive ved med at prøve.

- Her havde vi som afdeling svært ved at hjælpe, for vi har vi jo slet ingen anledning til at opsøge den nyansatte, når der først er sket lønindplacering. Derfor måtte vi finde en vej ind i processen, hvor vi fra afdelingen kunne hjælpe, siger Louise K. Nielsen.

Endelig viste det sig også, at lønindplaceringerne ikke kørte problemfrit. Faktisk skete det fra tid til anden, at Frederikshavns Kommune fik indplaceringerne for sent og måtte rykke for dem.

- Så vi var nødt til at gøre noget, for ellers fik vi ikke organiseret dem. Det er jo heller ikke sjovt for en TR, hvis de ikke lykkes med at organisere. Derfor aftalte vi med arbejdsgiverne, at vi kunne være med til at sikre en behandlingstid på max 14 dage, hvis de sendte lønindplaceringerne til os, siger Louise K. Nielsen.

Den ny metode skulle sikre et tidligt møde mellem TR og nyansat, en hurtig lønindplacering, hjælp til de tillidsrepræsentanter, der syntes, det var svært at organisere - og en åbning til, at afdelingen kunne hjælpe.

En funktionspostkasse og et tjekskema

Løsningen blev noget så tørt som en funktionspostkasse, et tjekskema og en ny arbejdsgang mellem TR, afdeling og nyansat. Men det virker, og i Frederikshavn går metoden derfor under navnet ”Sådan får du organiseret 90 procent af alle nyansatte”. Mere mundret kalder de den også ”Frederikshavnermodellen”.

Metoden går ud på, at alle arbejdsgivere ved ansættelsen af en ny medarbejder nu sender den nyansattes lønindplacering til afdelingen. Her lander den i en funktionspostkasse.

- Vi har sat det i system. Fra funktionspostkassen sender vi lønindplaceringen videre til TR sammen med et tjekskema. Herefter har tillidsrepræsentanten 14 dage til at kontakte den nyansatte. På 14. dagen udsender systemet en venlig rykker med en ny frist på 7. dage. På den måde sikrer vi, at det første møde kommer hurtigt, siger Louise K. Nielsen.

Tjekskemaet er et nyt redskab, som afdelingen har lavet, for at give tillidsrepræsentanten gode kort på hånden til at lære den nyansatte at kende, sikre rettigheder og tale om organisering. Når tillidsrepræsentant og nyansat så mødes, holder de skemaet op mod lønindplaceringen for at sikre, at oplysningerne opfylder de forventninger, som den nyansatte har: det gælder fx lønsammensætning, særlige aftaler om pension og seniordage samt løndele fra tidligere ansættelse.

- Tjekskemaet indeholder også et punkt om medlems status, hvor tillidsrepræsentanten siger, at ”her er vi medlem af FOA”. Snakken om organisering kommer på den måde op i en sammenhæng, hvor de i forvejen taler om at sikre den nyansattes rettigheder. På den måde bliver det naturligt for tillidsrepræsentanterne at bringe det op, for det skal ikke være svært, siger Louise K. Nielsen.

Hvis indmeldelsen ikke sker med det samme, afslutter tillidsrepræsentanten med at spørge, om afdelingen må henvende sig og høre, hvad den nyansatte beslutter sig for. På den måde har tillidsrepræsentanten haft det første møde og sikret sig kontaktoplysninger og underskrift på, at afdelingen kan gøre andet forsøg. Til sidst går skemaet retur til afdelingen, mens lønindplaceringen sendes tilbage til arbejdsgiver.

- Ideen er at hjælpe tillidsrepræsentanterne. Og de bruger det alle sammen - også de garvede, siger Louise K. Nielsen.

Tjekskemaet er guld

- Den nye metode gør alting meget nemmere. Det er guld, siger social og sundhedsassistent Helle Bagh Jensen, som er TR på Demensafsnittet Skagen. - Vi sidder ansigt til ansigt og gennemgår lønindplaceringen, så vi får det hele med: pension, a-kasse, tillæg, anciennitet. Ingenting smutter. Og så er der jo også en deadline, så jeg kan kontakte dem. Tjekskemaet hjælper mig meget.

Helle Bagh Jensen har været tillidsrepræsentant i 23 år og var tidligere TR for 350 ansatte i Skagen. Der var hun i ilden hele tiden og meget synlig, fordi hun var frikøbt.

- Nu dækker jeg 43 kollegaer i min egen enhed. Det gode for kollegaerne er så, at jeg er der hele tiden. Det giver fordybelse, men vi er hårdt presset. Jeg har fire TR-timer hver 14 dag., siger Helle Bagh Jensen.

I modsætning til tidligere er Helle Bagh Jensen nu altid med til ansættelsessamtalerne. Det gør, at hun ikke bare får et navn stukket ud, men at hun faktisk har fået ansigt på sin nye kollega forhånd. Og det betyder meget, at der er en god relation allerede før mødet om lønindplaceringen, for det gør det lettere at tale om medlemshvervning, mener Helle Bagh Jensen.

- Ved mødet fortæller jeg, hvad en tillidsrepræsentant er. Mange unge ved det ikke, og de ved heller ikke meget om fagfællesskabet. Jeg spørger, om vi skal melde dem ind med det samme, fx via TR-appen. Den er mange med på. Men de unge skal nogle gange drøfte det med deres forældre først. Andre vil lige overveje det en ekstra gang pga. økonomi, eller hvis de allerede er medlem et andet sted. Så fortæller jeg om fordele og uddele pjecer, og 43 ud af mine 45 kollegaer er organiseret.

Det er jeg faktisk stolt af, siger Helle Bagh Jensen.

Men hun synes, det er ok at tage et andet valg. Så hun presser ikke dem, der beslutter sig for at sige nej. Under løntjekkampagnen skete det faktisk, at en af dem bad hende lave et løntjek.

- I den situation sagde jeg så, at ”jeg kan yde den service første gang. Men næste gang må du henvende dig til din egen organisation”. Så der var et lille pres. Og når jeg hænger opslag op, så gør jeg det under overskriften: ”Kun for FOA-medlemmer”. Men ingen bliver mobbet. De skal jo ikke være bange for at møde mig, siger Helle Bagh Jensen.

Louise K. Nielsen er blevet spurgt, om afdelingen ikke tager ejerskabet fra TR. Det er hun slet ikke enig i:

- Det er jo tillidsrepræsentanten, der kommer først på banen og viser handlekraft, hjælpsomhed og inspiration. Derefter er det tillidsrepræsentanten, der hjælper med lønindplacering og forsøger at organisere den nyansatte. Og først hvis det ikke lykkes, så er det stadig dem, der har gjort hele forarbejdet og indhentet kontaktinfo, og så prøver afdelingen bare en sidste gang.

I 2022 blev der i Frederikshavn organiseret 85 procent flere end i 2019, og afdelingen nåede altså ikke op på rekorden fra 2021 på 92 procent.

- Det kan skyldes tilfældigheder, der kan være mange forklaringer. Men måske var der bare flere, der sagde ja i 2021, og det er jo bestemt ikke dårligt at nå 85 procent. Det er stadig et meget flot resultat, siger Louise K. Nielsen.

*”Arbejdsliv og Politik set i Lønmodtagerperspektiv” (CARMA, 2013-2017)