Århus vil fortsat underbetale handicaphjælpere

”Uf – hvor er det uværdigt. Når en myndighed ikke følger reglerne, så er der kun én ting at gøre: Nemlig at rette ind.”

Sådan lyder det fra forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA, efter at Århus kommune nu forsøger at smyge sig uden om afgørelsen i september måned, hvor Statsforvaltningen underkendte kommunens udmåling af tilskud til løn til handicaphjælpere.

Århus kommune har i årevis udbetalt for lave tillæg til handicaphjælpere i kommunen. Kommunen anså tillæggene, som var fastsat i overenskomsten, som for store, og så valgte man nogle andre og mindre tillæg. En sådan vilkårlighed er der ikke belæg for i serviceloven, fastslog Statsforvaltningen. Kommunen har nu, som svar, bedt Statsforvaltningen om at se på sagen igen og fremsendt en række nye juridiske argumenter for slippe billigere. Sagen drejer sig om mere end 10 millioner kroner, som handicaphjælperne har til gode.

”Naturligvis bør kommunen rette ind omgående. Det bliver næsten tragisk, når kommunen i medierne siger, at man ikke vil beskyldes for lønsnyd – og så fortsætter sin praksis, der i den grad ligner snyd,” siger Dennis Kristensen.

”Når en kommune ikke følger en myndigheds-afgørelse, men selv vilkårligt fastsætter lønnen, er det så ikke snyd,” spørger han.

FOA har frygtet, at løndumpingen i Århus var et større landsdækkende problem, som også andre kommuner blev inspireret af. Men øjensynlig er situationen klart værst for handicaphjælperne i Århus.

Århus kommune har sparet på andet og mere end selve lønnen til handicaphjælperne. Kommunen er også at finde på den, for handicaphjælpere, meget ubehagelige liste over kommuner, der ikke giver handicaphjælperne den sjette ferieuge. Denne praksis er ikke kendt ulovlig af Statsforvaltningen. FOA har i årevis kæmpet for, at løn- og arbejdsvilkår for handicaphjælpere skal følge sosu-overenskomsten. Så der til enhver tid vil ligge klare aftaler om løn, ferie og pension. Det har kommunerne afvist med begrundelsen i, at det er den enkelte handicappede, der er den formelle arbejdsgiver for handicaphjælperen.

”Situationen for landets handicaphjælpere er stadig helt uholdbar. At man lokalt kan spare hist, pist og næsten alle steder duer ikke. Nu må Folketinget og Christiansborg tage sig sammen, og få fastsat en central udmåling af lønnen på et overenskomstmæssigt niveau. Når den handicappede er ved lægen, så er der faste regler for, hvad det koster. Tilser en sygeplejerske den handicappede, så er det lige så. Men når handicaphjælperne skal træde til i hverdagen, så begynder der et større sparecirkus. Det er uværdigt,” siger Dennis Kristensen.