FOA: Finanslov 2017 giver kun peanuts til børn og ældre

De småpenge, der afsættes til børn og ældre, vil ikke rokke ved kommunernes planer om mindre velfærd i det kommende år.

Klippekort til ældre og en pulje til kvalitetsforbedringer i daginstitutioner og nedbringelse af den negative sociale arv. Det lyder alt sammen godt. Problemet er bare, at pengene slet ikke strækker, mener FOAs formand, Dennis Kristensen.

”Hvad hjælper det, at regeringen i de kommende år vil stramme bardunerne til velfærdens telt, hvis teltet allerede er fuld af huller og det regner ind,” spørger han.

En ny rundspørge til økonomicheferne i kommunerne viste for få dage siden, at hver anden kommune forventer at have færre ansatte i det kommende år, og 4 ud af 10 vil spare på serviceudgifterne. En fjerdedel vil spare på udgifterne pr. barn og ældre.

”Regeringen giver skattelettelser til de rigeste og påstår, at velfærden vil blive bedre. Men kommunerne, der står for de borgernære velfærdsområder, siger, at økonomien slet ikke hænger sammen, og at det vil gå ud over servicen. Det hænger jo slet ikke sammen,” siger Dennis Kristensen og fortsætter:

”Hvis vi skulle sikre velfærden til flere børn og ældre, så skulle der være afsat et milliardbeløb, fordi antallet af ældre stiger voldsomt de kommende år, og børnetallet også er på vej op mange steder.”

Regeringen har allerede inden finanslovsforslaget varslet penge via satspuljen til et nyt tilbud til borgere med svære psykiske, men finanslov 2017 kommer ikke tættere på en konkretisering af hverken beløb eller indhold.

”Vi har derfor stadig til gode at se, om regeringens udspil reelt vil skabe mere tryghed for beboere og ansatte på landets bosteder,” siger Dennis Kristensen.