Ansatte på offentlig overenskomst
Budget og økonomi har afgørende betydning for arbejds- og personaleforholdene. I har derfor ret til information og drøftelse i henhold til MED-rammeaftalen og jeres lokale MED-aftale.
Det er vigtigt, at du kender den økonomiske situation på dit område. Det har du ret til. Det er en forudsætning for, at du kan stille spørgsmål til budgettet og varetage dine kollegers interesser.
Ifølge MED-rammeaftalen har du ret til, at ledelsen giver så god information i en form og på et tidspunkt, så der er mulighed for en reel drøftelse forud for beslutning. Informationspligten omfatter alle forhold af betydning for arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold. På baggrund af informationen har du ret til at drøfte beslutninger om økonomien og konsekvenserne af disse beslutninger.
(MED-aftalens §7)
Det er muligt at idømme en økonomisk sanktion, hvis ledelsen ikke opfylder kravene om information og drøftelse.
Materialet om jeres budget og økonomi skal være tilgængeligt i god tid inden mødet i MED. Ledelsen kan ikke nøjes med at fremlægge materialet (informationen) på mødet.
I jeres procedureretningslinje har I mulighed for at være mere specifikke om, hvad ”god tid” er. Der vil ofte være behov for materiale, der er målrettet behandlingen i MED.
Der skal laves procedureretningslinjer for drøftelse af budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold i MED.
Det er hoved-MED-udvalgets opgave at aftale og udarbejde en procedureretningslinje for budgetarbejdet. Procedureretningslinjen skal beskrive, hvordan og hvornår medarbejdersiden skal inddrages via MED-udvalgene.
Se de typiske elementer i et kommunalt budget
Se de typiske elementer i et regionalt budget
Huskeliste om budget og økonomi i LokalMED
Huskeliste om budget og økonomi i HovedMED/SektorMED
Skabeloner til budgetarbejdet i MED
Se oversigt over indhold og værktøjer om budget
Din indgang til opgavehjælp, værktøjer, viden og nyheder som tillidsvalgt i FOA.