Som tillidsrepræsentant er det en af dine vigtigste opgaver at sikre, at nyansatte kolleger får den rigtige løn fra starten. Lønnen bør naturligvis afspejle de kompetencer og erfaringer, medarbejderen kommer med og de opgaver, vedkommende skal udføre.
Det skal aftales mellem dig og din lokale FOA-fagforening, om du har kompetencen til at forhandle og indgå aftaler på vegne af dine kolleger.
Lønaftaler skal indgås skriftligt, og der skal i hvert enkelt tilfælde tages stilling til om lønelementerne er varige, eller om - og på hvilke vilkår - de kan opsiges.
Vær opmærksom i forbindelse med ansættelsen
Det er ved ansættelsen, at du som tillidsrepræsentant har den bedste mulighed for at sikre den ansatte en ordentlig løn. Det er derfor vigtigt, at du sørger for at have en tæt kontakt med kollegaen undervejs i dette forløb.
Hvis du deltager i ansættelsessamtalen, har du bedst mulighed for at sikre dig indflydelse.
Hvis du ikke deltager i ansættelsessamtalen, skal du tage kontakt til din nye kollega hurtigst muligt. Helst inden han/hun starter, så den nye kollega kender løn og ansættelsesforhold inden ansættelsen, og derved kan bestemme sig til, om hun vil sige ja til stillingen. Hvis det ikke er muligt, at kontakte den nye kollega, inden hun tiltræder, skal du gøre det hurtigst muligt efter hun er tiltrådt.
Tag kontakt til din lokale FOA-fagforening, hvis du ofte oplever, at lønnen først kommer på plads, efter din nye kollega er startet.