Daginstitutioner: Ikke altid tid nok til omsorg

Der er ikke altid tid nok til at trøste et barn i børnehaven eller vuggestuen. Værst ser det ud, når man er alene på stuen med børnene. Det viser en ny undersøgelse, som Bureau 2000 har lavet for FOA.

Godt fire ud af 10 oplever mindst en gang om ugen, at de ikke kan nå at trøste et barn. Hver anden har ikke tid til at tage sig af en konflikt mellem børnene og har heller ikke tid til at tage sig af et barn med forstyrrende adfærd. Det fremgår af en ny undersøgelse om daginstitutionernes hverdag, som Bureau 2000 har lavet for FOA.

”Undersøgelsen dokumenterer desværre det, vi allerede ved, nemlig at der er alt for få voksne til alt for mange børn i de danske daginstitutioner. Den tegner et billede af en hverdag for de mindste børn, som vi simpelthen ikke kan være bekendt,” siger Jakob Sølvhøj, formand for FOAs pædagogiske sektor.

Undersøgelsen viser desuden, at man i mange daginstitutioner er nødt til at have skemalagt tid, hvor en enkelt medarbejder er alene med børnegruppen på stuen. Og det forværrer følelsen af ikke at have tid til omsorg. Blandt de medarbejdere, der ikke har skemalagt alene-tid på stuen, oplever 41 procent dagligt eller flere gange dagligt, at de ikke har tid nok til omsorg for børnene. For de medarbejdere, der er alene 2 timer eller mere, er tallet helt oppe på 65.

”Det er helt uomtvisteligt, at flere medarbejdere på arbejde samtidig betyder mere omsorg overfor børnene. Vi er derfor nødt til at forholde os til, om de normeringer, der er i daginstitutionerne i dag, er gode nok. Resultaterne i denne undersøgelse viser med alt tydelighed, at det er de ikke,” siger Jakob Sølvhøj.

Mere end 7 ud af 10 børnehaver har skemalagt alene-tid med én voksen på stuerne. I en fjerdedel af børnehaverne er der aldrig 3 medarbejdere på stuen samtidig.
”I dag har alle en forståelse for, at det, der sker, mens vi er helt små, har afgørende betydning for den retning, vi udvikler os i. Derfor er det simpelthen ikke godt nok, hvis vi skaber daginstitutioner, der ikke kan varetage det mest fundamentale i en barndom – nemlig at sikre omsorgen,” siger Jakob Sølvhøj.

Læs undersøgelsen: Daginstitutionernes hverdag 2015