Ærgerligt klynkeri fra BUPL

Mantraet om pædagoger i alle stillinger er et levn fra fortiden, mener FOA, der i stedet retter fokus på vigtigheden af et stærkt tværfagligt samarbejde, hvor barnet sættes i centrum

BUPL går helt forkert i byen når de, i Nordjyske d. 26. oktober, blander dårlige normering i institutionerne, sammen med andelen af uddannede pædagoger.

Fra FOA's side er vi fuldstændigt enige i, at det er en forkert udvikling, når der år for år passes flere børn pr. voksen i de nordjyske daginstitutioner.

Til gengæld mener vi, i de 5 nordjyske FOA afdelinger, at det må være tegn på et forældet levn fra fortiden, når en faglig organisation som BUPL, i 2016, fastholder, at eneste rigtige vej frem er pædagoger i alle stillinger. Nu har vi efterhånden hørt den sang sunget fra BUPL i så mange år, at selv BUPL må kunne se, at dén vinylplade er så slidt, at den burde kasseres sammen med småt brændbart.

Vi opfordrer i stedet for til, at der fokuseres på vigtigheden af et godt tværfagligt samarbejde, imellem alle faggrupper. Hvis kun én faggruppe arbejder sammen, er der risiko for "tunnelsyn" og manglende bredde i forhold til børn og forældre.

BUPL burde sætte sig bedre ind i de lokale forhold, der ligger bag tallene. Siden 1998 har pædagogmedhjælpere haft sin helt egen uddannelse, pædagogisk assistent uddannelse. En erhvervsuddannelse på op til 2 år og 7 måneder, som mange pædagogmedhjælpere har taget og som selvfølgelig bidrager med bredde i det tværfaglige samarbejde.

Det gode tværfaglige samarbejde på en daginstitution, virker kun, hvis alle faggrupper anerkender hinanden, og det arbejde den enkelte faggruppe bidrager med. Lige fra husassistenten til pædagogmedhjælperen, den pædagogiske assistent, pædagogen og eventuelt andre fagpersoner omkring barnet.

Det er ærgerligt at BUPL ikke er kommet videre. Det er især ærgerligt for det fælles samarbejde vi skal have omkring vores børn og forældre. Det vil derfor være ønskværdigt, at også BUPL melder sig på banen og anerkender vigtigheden af en bred personalesammensætningen, der sikrer et tværfagligt samarbejde, til gavn for både børn og forældre.

For yderligere informationer, kontakt:

FOA Frederikshavn
René Johansen