Leg i dagplejen
Leg spiller en helt central rolle i barnets udvikling. Et nyt forskningsprojekt har sat fokus på børns leg i dagplejen og dagplejerens forskellige roller i forbindelse med barnets leg.
Der findes ikke meget viden og forskning med fokus på leg i dagplejen. Derfor har et nyt forskningsprojekt haft som mål at belyse, hvordan leg udfolder sig i dagplejen, og hvordan dagplejeren støtter børns leg.
Den viden, der er opnået i projektet, er samlet i fire temaer:
- Dagplejernes faglige sprog som redskab til stilladsering af børns leg
- Forståelser af leg og dagplejeres roller i stilladsering af leg
- Barnets selvvirksomhed gennem leg – dagplejerens stilladsering
- Udsathed i dagplejen – stilladsering af indsatser mod udsathed
Om forskningsprojektet
Leg er helt central i barnets udvikling, hvor leg har kvalitet og betydning i sig selv, og ikke ’blot’ fx skal ses som vejen til læring. Det er grundforståelsen i projektet, som er blevet gennemført for FOA af UC Syd ved Christian Quvang i et tæt samarbejde med flere kommuner. Viden er indsamlet gennem interviews af dagplejere, observationer i legestuer og fortællinger fra dagplejere.
Projektet bidrager også til praksis med inspiration til, hvordan dagplejeren kan støtte, guide og rammesætte børns leg.
Læs introduktion til forskningsprojektet "Leg i dagplejen; leg som en måde at blive til på" (pdf)