Din arbejdsmiljørepræsentant er med til at sikre, at du kan arbejde uden at komme til skade eller blive syge af arbejdet. Arbejdsmiljørepræsentantet sikrer dig medindflydelse og medbestemmelse omkring arbejdsmiljøforhold i forhold til ledelsen.
Som kollega til en arbejdsmiljørepræsentant kan du:
Læs mere om:
Den bedste AMR er den, der oplever kollegernes interesse og er sikker på kollegernes mandat og opbakning.
Som kollega til en AMR bør du derfor:
Arbejdsmiljørepræsentantens opgaver omfatter bl.a.:
Arbejdsmiljørepræsentantens opgaver er defineret i bekendtgørelse nr. 575 af 21. juni 2001 i arbejdsmiljøloven:
Se lovteksten
Ifølge loven skal din arbejdsmiljørepræsentant (AMR) have den fornødne tid til at udføre sine opgaver i forbindelse med at værne om og udvikle et sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt arbejdsmiljø. Det er din arbejdsgivers og den lokale ledelses ansvar at sikre, at AMR har den fornødne tid.
En arbejdsmiljørepræsentant er beskyttet mod afskedigelse på samme måde som tillidsmænd inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område. Det betyder desværre ikke, at man er sikret mod fyring generelt, men det betyder, at det er besværligere og dyrere for arbejdsgiver at fyre en arbejdsmiljørepræsentant. Beskyttelsen er med til at sikre, at din AMR kan påpege problemer på arbejdspladsen uden at frygte, at vedkommende mister sit arbejde. Det giver også styrke, at I som kolleger bakker op.
Ca. 5000 af FOAs medlemmer er arbejdsmiljørepræsentanter.