Skal du være bisidder ved en tjenstlig samtale? Så brug denne guide og få styr på dine opgaver, samt hvad du skal være særlig opmærksom på - før, under og efter den tjenstlige samtale.
Som bisidder har du en rolle både før, under og efter samtalen:
Før mødet, hvor du taler med kollegaen om, hvad indkaldelsen handler om og afstemmer forventninger til samtalen og din rolle som bisidder. Under samtalen, hvor du sammen med kollegaen taler med lederen. Efter samtalen, hvor du og kollegaen samler op på samtalens konklusioner og aftaler.
Få hjælp til de 3 faser, som bisidder ved en tjenstlig samtale, herunder. Læs også om kravene til referatet og hvordan du kan bruge pauser i samtalen.
Vigtige kilder til forberedelse:
Der bør altid skrives referat, og begge parter skal være enige om referatet. I tilfælde af uenighed, kan en formulering om uenighed indgå i referatet.
Aftal det, før I starter på selve samtalen.
Referatet skrives undervejs og konklusioner læses op.
Referatet skal indeholde:
Du og din kollega vil typisk blive bedt om at underskrive referatet ved samtalens afslutning. Selvom referatet ikke er fyldestgørende, kan kollegaen godt kvittere for at have modtaget og læst det, men han/hun er ikke forpligtet til at erklære sig enig i referatet. Hvis kollegaen ikke er enig i lederens referat, er der mulighed for, at du som bisidder kan hjælpe medlemmet med at tilføje uenighedskommentarer i referatet. Enten i forbindelse med mødet, eller ved at aftale med lederen, at kommentarerne sendes efterfølgende og skal indgå i det endelige referat. Hvis du ikke selv har deltaget som bisidder, kan kollegaen kræve at drøfte referatet med dig som tillidsrepræsentant - eller med den lokale FOA-fagforening - inden hun skriver under.
Pauser kan være nødvendige, hvis du i løbet af samtalen igen får behov for at drøfte sagen med medlemmet. Du kan også bruge en pause, hvis du har brug for at indhente mere rådgivning - eller hvis dialogen er blevet tilspidset og der er brug for at få ro på samtalen igen.
I særlige tilfælde kan du overveje at udbede dig betænkningstid. Det kan være i situationer, hvor der i løbet af samtalen kommer nye oplysninger frem, som belaster kollegaen i særlig grad. Det kan også være oplysninger, som ikke kan verificeres af ledelsen eller oplysninger som - ifølge kollegaen - er usande.
Se også Rollen som bisidder ved tjenstlige samtaler
Se alle emner under opsigelse
Se opgaver og værktøjer