Afstanden mellem rig og fattig stiger, og det bekymrer et flertal af danskerne
Foto: Arkiv/Colorbox

To ud af tre danskere er bekymrede over ulighed

Et stort flertal mener, at uligheden i samfundet er et problem og at den vil stige i de kommende år. Afstanden mellem befolkningens holdning og politikernes er bekymrende, mener FOA

Uligheden mellem rig og fattig er et problem, og uligheden vil blive større i de kommende år. Det mener et stort flertal af de lidt over 1100 danskere, der har deltaget i en undersøgelse i ugebrevet A4, der blev offentliggjort i går. Undersøgelsen er en gentagelse af en undersøgelse fra 2008, og bekymringen over uligheden er steget markant siden dengang.

To ud af tre blandt de adspurgte i undersøgelsen svarede, at de mener, at uligheden i Danmark er et problem. 35% mener, at uligheden i høj eller meget høj grad er et problem. Gruppen af meget bekymrede er steget markant siden 2008, hvor 22% mente, at uligheden i høj eller meget høj grad er et problem.

Uligheden vil stige

Undersøgelsen viser også, at der et stor forventning om, at uligheden vil fortsætte med at stige i de kommende år. Over halvdelen svarer i undersøgelsen, at de forventer større afstand mellem rig og fattig om fem år end i dag. Kun to ud af hundrede tror på mindre ulighed i år 2020 end i dag.

”Det er naturligvis opmuntrende, at så mange danskere deler vores bekymring for den stigende ulighed, men samtidig dybt deprimerende, at så mange politikere ikke er på omgangshøjde med befolkningen. Bekymringen for den stigende ulighed er et udtryk for en fælles ansvarlighed og solidaritet i befolkningen, men det har en del politikere opgivet,” siger Dennis Kristensen, forbundsformand for FOA

De unge og de blå ser ikke problemet

Undersøgelsen viser dog, at der langt fra er enighed blandt danskerne om, hvorvidt ulighed er et problem. Blandt vælgere i rød blok anser 83% uligheden som et problem, men kun 48% af vælgerne i blå blok ser uligheden som problematisk. Den holdning deles af gruppen af unge mellem 18 og 29 år, hvor 44% heller ikke mener, at ulighed  er et markant problem i Danmark.