Derfor sætter FOA fokus på uligheden

Forbundsformand Dennis Kristensen begrunder, hvorfor FOA har startet en kampagne om ulighed.

FOA har sat en kampagne i gang for at sætte fokus på den stigende ulighed i det danske samfund. I kampagnen, der har overskriften "Ulighed koster", møder man FOAs velkendte røde hånd, men nu med en forbinding om den ene finger.

I kampagnen sættes der spot på følgerne af de forskellige reformer, der er vedtaget de senere år, og som på forskellig måde har øget uligheden.

Og der er gode grunde til, at FOA bruger penge og kræfter på en kampagne med det indhold, mener forbundsformand Dennis Kristensen.

Pligt til at sige fra
”Vi har en særlig forpligtelse som ansatte i velfærden og den offentlige service til både at levere det bedst mulige, men også til at sige fra, når noget er på vej til at gå helt galt,” siger han.

Som eksempler på den øgede ulighed nævner han blandt andet, at antallet af fattige i Danmark siden 2002 er fordoblet fra 24.000 til 48.000. Og at mange er skubbet helt ud til kanten af arbejdsmarkedet på grund af dagpengereformen.  

Som led i kampagnen er der her på foa.dk lavet et tema om ulighed.

Læs mere: Temaet "Ulighed koster"