Kærestepar. Kvinde i forgrunden. Mand i baggrunden.
Yvonne Andersen risikerer at miste sin kontanthjælp, selv om hun er sygemeldt, fordi samlevende kærestepar nu skal forsørge hinanden.
Foto: Heidi Lundsgaard

Kærestepar venter på kontanthjælpen

Kontanthjælpsreformen rammer nu for alvor kærestepar, der bor sammen. Tidligere pædagogmedhjælper Yvonne Andersen har ikke fået kontanthjælp, som hun plejer, fordi kommunen er bagud med beregningerne.

Yvonne Andersen har ikke fået sin kontanthjælp ind på kontoen den sidste dag i måneden, som hun plejer. Hun ved stadig ikke, om hun får nogen penge, fordi Middelfart Kommune er bagud med beregningerne.

”Det er frygteligt og helt umenneskeligt. Jeg synes godt nok, at vi bliver presset til det yderste,” siger Yvonne Andersen, der er tidligere pædagogmedhjælper.

Hun er fredag morgen blevet nødt til at ringe til sin bank og forklare, at hun ikke ved, hvornår og om, der kommer penge ind på kontoen til at betale regningerne.

Yvonne Andersen risikerer at miste sit levegrundlag, selvom hun er sygemeldt med fibromyalgi, har stærke smerter og ikke er i stand til at arbejde på fuld tid.

Siden nytår har kærester, der bor sammen, skullet forsørge hinanden som følge af den nye kontanthjælpsreform.

Flere venter på kontanthjælpen
Yvonne Andersen er langt fra den eneste, som ikke har fået sin kontanthjælp, og som stadig venter på en afgørelse.

Alene i Middelfart Kommune er der omkring 50 kontanthjælpsmodtagere, som ikke har fået penge i dag, og som endnu ikke har fået en afgørelse. Det oplyser borgerrådgivningschef Helle Bertelsen.

”Jeg følger situationen tæt. Det var meget sent, at de systemer, vi skulle bruge til at beregne kontanthjælpen, blev sendt ud,” siger hun til Fagbladet FOA.

Kommunerne måtte først gå i gang med at hente oplysninger om kærestepars økonomi, efter reformen trådte i kraft 1. januar. Det har givet meget overarbejde for sagsbehandlerne i hele januar, oplyser borgerrådgivningschefen fra Middelfart.

Helle Bertelsen forsikrer dog om, at de i Middelfart bliver klar med de sidste beregninger og udbetalinger på mandag.

”Hvis man akut ikke har penge, har vi sikret, at folk kan komme op på kommunen og få penge i dag,” siger hun.

Kontanthjælpskaos i flere kommuner
I flere kommuner er de lige som i Middelfart bagud med at gennemgå de mange sager, fortæller formand for Dansk Socialrådgiverforening Majbrit Berlau.

”De meldinger vi får ind, er, at kommunerne har valgt forskellige løsninger på vanskelighederne med at implementere kontanthjælpsreformen. Det er meget problematisk, at der er store forskelle i praksis,” siger Majbrit Berlau til Fagbladet FOA.

Nogle kommuner vil ifølge Majbrit Berlau ikke udbetale kontanthjælp, før de har set nyeste lønseddel for januar fra kontanthjælpsmodtagerens kæreste. Nogle kommuner har udbetalt a conto beløb og foretager efterreguleringer, når de er færdige med at beregne. Andre kommuner venter med at implementere reglerne til den 1. februar, fordi de ikke har kunnet nå det til udbetalingen i dag fredag.

Må flytte fra hinanden
Hvis Middelfart Kommune kommer frem til, at Yvonne Andersens kæreste, Børge Pedersen, kan forsørge hende, får det alvorlige konsekvenser for parret.

“Vi bliver nødt til at flytte hver for sig. Vi har ikke længere råd til at bo sammen, hvis jeg mister min kontanthjælp,” siger den tidligere pædagogmedhjælper.

Normalt er Børge Pedersen gartnermedhjælp og tjener 23.500 kroner. De sidste par måneder har han dog været på dagpenge, fordi der om vinteren ikke er arbejde nok i gartneriet. For tiden arbejder Yvonne Andersen 12 timer om ugen i et supermarked som led i et jobafklaringsforløb.

Selvom kommunen fortsat er i gang med at afklare, om Yvonne Andersen er i stand til at arbejde, ændrer det ikke på, at hun risikerer at miste sin kontanthjælp, når Middelfart Kommune er blevet færdig med at regne hende og kærestens økonomi igennem.

”Jeg må tage ekstra smertestillende piller for at komme igennem dagen, og jeg må tage beroligende piller for at sove om natten på grund af det pres, kommunen udsætter os for,” siger Yvonne Andersen.