FOA: Kommission har kikkerten for det blinde øje

Produktivitetskommissionen anbefaler, at der bliver endnu mere konkurrence og udlicitering på offentlige velfærdsområder. FOA kritiserer kommissionen for at være ideologisk og konkludere på et alt for spinkelt grundlag. Der er ingen dokumenteret sikkerhed for, at private løser opgaverne hverken billigere eller bedre.

Private firmaer bør i langt højere grad have chancen for drive flere offentlige ydelser indenfor blandt andet skole og ældreområdet. Det mener Produktivitetskommissionen, som i dag er kommet med sin sjette delrapport. Men det møder modstand hos FOA:

"Hvis debatten om udlicitering af velfærden havde været en ludo-brik, så er den da med kommissionens anbefalinger blevet slået tilbage til start", siger Dennis Kristensen, formand for FOA og fortsætter:

”Det virker som om, at kommissionen har sat kikkerten for det blinde øje og er blevet ideologisk. Mantraet er tilsyneladende, at det private kan løse stort set alting billigere og bedre end det offentlige.
Problemet er bare, at det er der ikke nogen sikker dokumentation for. Derfor er jeg meget forundret over de anbefalinger og endnu engang bliver offentligt ansatte angrebet for at være uambitiøse og ineffektive. Intet kunne være mere forkert”.

Han henviser til, at der i lang tid har været konkurrence på ældreområdet, og der har ikke været nogen synlige gevinster.

”I omkring 11 år har der været private udbydere i ældreplejen, og der er ikke dokumentation for, at det har gavnet økonomien eller hævet kvaliteten. Tværtimod. Der er masser eksempler på, at de private ikke har kunnet leve op til pris eller kvalitet og er blevet opsagt af kommunerne. Og samtidig har der været problemer med arbejdsforholdene for medarbejdere, sort økonomi og manglende sikkerhed for, at de ældre får den pleje, de er berettiget til”, siger Dennis Kristensen.

Formanden for FOA er heller ikke tilfreds med, at Produktivitetskommissionen vil afskaffe sociale klausuler.

”Det er dybt problematisk, at private ikke skal have sociale klausuler og dermed være med til at tage ansvar for uddannelse, praktikpladser og flexjob ligesom det offentlige. Men igen er det som om, at kommissionen har valgt en ideologisk vej frem for at gøre os klogere på, hvad der rent faktisk virker, og hvad der vil komme samfundet og borgerne til gode”, siger Dennis Kristensen.