Læger gør forskel på patienter

Patienter uden sundhedsforsikring må ofte vente flere måneder på en tid hos en speciallæge, mens en patient med en sundhedsforsikring kan komme hurtigt til. Det viser en stikprøve, som Jyllands Posten har foretaget.

Har du en sundhedsforsikring kan du hos mange speciallæger springe foran i køen og få en hurtig tid. Er det derimod det offentlige, der skal betale regningen, kan du risikere at skulle vente flere måneders på en tid hos en øjenlæge, gynækolog, reumatolog og andre speciallæger. Det viser en stikprøve, som Jyllands Posten har foretaget.

Bekymring

Denne praksis vækker bekymring hos både praktiserende læger og Danske Regioner.
”Det er uholdbart, at der er A- og B-patienter hos speciallægerne. Vores mål er, at der skal være ensartet serviceniveau og ventetid, uanset om man har en sundhedsforsikring eller ej, siger regionsformand Bent Hansen til Jyllands Posten.

Også hos FOA tager man afstand fra, at patienter med sundhedsforsikringer kan springe foran i køen hos speciallægerne.

”Jeg synes, at det er uhyggeligt, at sundhedsforsikringerne bevirker, at lægerne bryder med princippet om, at alle patienter skal behandles lige,” siger FOAs forbundssekretær Nanna Højlund til foa.dk.
”Jeg synes slet ikke, at det harmonerer med lægeløftet, der jo forpligter lægerne til at drage omsorg for alle uanset social status.”

Når grænsen knækker

Årsagen til forskelsbehandlingen skal findes i den såkaldte knækgrænse, som betyder, at speciallæger kun får fuldt honorar fra det offentlige op til en hvis grænse. Er grænsen overskredet er lægerne tilbøjelige til at fremme behandlingen af patienter med en sundhedsforsikring.

Men denne ordning skal ikke ændres, mener sundhedsminister Bertel Haarder. Knækgrænsen er nemlig, ifølge ministeren, nødvendig for at begrænse sundhedsudgifterne.

”Men det forudsætter, at man holder tungen lige i munden og har en vis, etisk standard. Det kan ikke nytte noget, at man lader dén patient komme først, som man tjener mest på, fordi man får lidt flere penge i overenskomsten for én patient. Det går simpelt hen ikke, siger Bertel Haarder til Ritzau.

FOA uenig

FOA er lodret uenig.

”Det er simpelthen ikke rimeligt, at vi har et system, der opfordrer lægerne til at forskelsbehandle patienterne,” siger FOAs forbundssekretær Nanna Højlund og fortsætter:

”Det er blandt andre FOAs medlemmer, der bliver ramt af denne regel, for der er meget få offentligt ansatte i ældreplejen, på sygehusene, i børnepasningen osv. som har sundhedsforsikringer.”