Dorthe Wisby Pedersen, pædagogisk assistent

Sektorformand med klar opfordring: Bliv pædagogisk assistent

”Det er det bedste, jeg har gjort for mig selv.” Sådan lyder det gennemgående fra tre pædagogiske assistenter, som her fortæller om deres succesoplevelse ved at tage uddannelsen. At flere uddanner sig, er også det bedste for os alle, påpeger formand for Pædagogisk Sektor.

”Den pædagogiske assistent-uddannelse har gjort, at jeg føler, at jeg er på lige fod med mine andre kolleger og at jeg rent fagligt også kan være med.”

”Alle, der får muligheden for det, burde tage springet.”

Fyldt med faglig stolthed fortæller tre medlemmer af FOA, som alle arbejder inden for det pædagogiske område, hvad det betyder for dem, at de har taget uddannelsen som pædagogisk assistent.

En af dem er 46-årige Dorthe, som har arbejdet i dagtilbud gennem 18 år og derfor har masser af erfaring fra praksis, men ingen uddannelse havde. Før i år, hvor hun er igennem studiet som pædagogisk assistent.

”Det har givet mig en tro på mig selv, at det, jeg gør, er rigtigt nok. Jeg behøver ikke hive fat i min stuepædagog hver gang: ”Hvad tænker du om denne aktivitet? Er den god nok, favner den alle, rummer den alle og inkluderer den alle?” Det ved jeg godt selv nu, at det gør den.”

Også den 59-årige dagplejer Lone fortæller om de store gevinster, hun har oplevet ved at tage uddannelsen i 2010 efter at have været dagplejer i godt to årtier. Det samme gør 30-årige Michael, der arbejder i et fritidstilbud for unge, og Maria på 32, der arbejder på et bo- og aktivitetstilbud for senhjerneskadede borgere.

Brug for mange flere
I FOA er formand for Pædagogisk Sektor Kim Henriksen begejstret for, at de fire medlemmer deler deres gode erfaringer med uddannelsen. For der er brug for langt flere pædagogiske assistenter til at drage omsorg for både børn, unge og voksne med særlige udfordringer eller behov.

”Vi har så mange knalddygtige omsorgsmedhjælpere, pædagogmedhjælpere og dagplejere, som hver dag brænder for at være noget for de mennesker, de arbejder med. Men børnetallet stiger, vi er ved at indføre minimumsnormeringer i dagtilbud, og flere borgere har brug for specialtilbud. Så vi har brug for mere pædagogisk personale, og også mere personale med en pædagogisk uddannelse for at sikre og højne kvaliteten. Med uddannelsen bliver man endnu dygtigere og får styrket sin faglighed. Derfor er det helt oplagt, at de pædagogiske assistenter skal udgøre en større del af personalegrupperne på dag- og døgntilbudsområdet fremover,” siger Kim Henriksen.

Uddannelsen til pædagogisk assistent er normeret til tre år og halvanden måned. Den kan også kombineres med en studentereksamen som et EUX-forløb. Men er man over 25 år og har mere end to års erfaring fra området, er det muligt at få merit for sin årelange erfaring. Derfor kan man tage uddannelsens skoledel på under et år. Og det bør langt flere gøre, lyder opfordringen fra Kim Henriksen:

”Det er ligefrem rørende at høre i filmene, hvordan uddannelsen har givet Dorthe, Lone og Maria en faglig stolthed. En siger også, at det udvikler ens personlighed. Det, at de er blevet dygtigere, er jo noget, der kommer os alle til gode. For de børn, unge og voksne og kolleger, som de pædagogiske assistenter hver dag arbejder for og med, vil jo også opleve og få glæde af deres styrkede faglighed,” siger sektorformanden.

Ret til uddannelse - og løn
På landsplan er der lige nu omkring 7.500 pædagogmedhjælpere på dagtilbudsområdet, som har mere end to års erfaring og er over 25 år, og som derfor vil kunne tage uddannelsen til pædagogisk assistent på under et år. Det samme gælder små 4.000 omsorgsmedhjælpere på det specialiserede socialområde. Faktisk er det sikret i overenskomsterne, at de ansatte efter to år har ret til at tage uddannelsen – og ret til at oppebære sin vanlige løn. Det gælder dog ikke for dagplejerne, hvilket FOA kæmper for.

”Jeg ved godt, at der er nogle, der synes, det er en svær tanke at skulle tilbage på skolebænken. Men det vi hører fra de medlemmer af FOA, som har taget uddannelsen, er, at de er superglade for, at de tog den, og at de under uddannelsen oplevede en enorm styrke ved at kunne bringe al den faglige viden, de allerede har, i spil. Derfor bliver det en god oplevelse,” siger Kim Henriksen.

Se de fire fine fortællinger fra de pædagogiske assistenter her.