De lavestlønnede skal have en hånd - nu

I FOA og HK Handel er vi jævnligt i kontakt med medlemmer, som har mere end almindeligt svært ved at få økonomien til at hænge sammen lige nu.

Det kan mærkes, at prisen på en liter mælk eller benzin er skruet op, og udsigten til kommende el- og varmeregninger giver også daglige grublerier over, hvor pengene skal komme fra.

Mange danskere med beskedne indkomster er hårdt ramt af de stigende priser. Derfor er det også rigtigt set af regeringen, at der er behov for en økonomisk håndsrækning til de grupper, der lige nu er ramt meget hårdt. Men det er ikke nok. For der er noget galt, når almindelige lønmodtagere ikke længere kan få lønnen til at slå til.

Vi repræsenterer mennesker, for hvem inflation ikke bare er et akademisk begreb, men en daglig knude i maven over, at deres løn er mindre værd i dag end i går.

For os er der ingen hellige køer, når det gælder om at hjælpe dem, der bliver hårdest ramt af prisstigningerne.

Belært af erfaringerne fra forløbet med varmechecken er det dog afgørende, at pengene bliver kanaliseret hurtigt og ubureaukratisk afsted gennem et allerede eksisterende offentligt system. Der er ingen tvivl om, at vi vil gå til stålet ved de kommende overenskomstforhandlinger.

Med en inflation på det højeste niveau i 35 år, samt rekordhøje producentpriser er det klart, at lønstigningerne skal slå alle rekorder, hvis de blot skal bevare vores medlemmers købekraft.

Bragt i Jyllands-Posten, den 4. maj 2022