En undren omkring hygiejne og rengøring

Jeg vil gerne komme med en undren og et opråb ift. rengøring, smitte og antallet af personer i samme rum.

Læserbrev til til Helsingør Dagblad og Frederiksborg Amtsavis

Jeg har med stor glæde fulgt med i håndteringen af, at få begrænset smitten i forhold til corona virus.

Vi får flere gange dagligt besked på, at vi skal holde afstand, vaske og spritte hænder af så vi kan passe på os selv og andre. Vi må jo helst ikke få alt for mange smittede. Rengøringen er blevet optimeret og det gælder både i børnehaver, på skoler, plejehjem og hospitaler. Der gøres rent flere gange dagligt.

Det viser sig, at det gør vi også i vores private hjem. Vi vil jo ikke blive syge. Det bliver vi lige nu i mindre grad, og det ses i de fleste sygdomsstatistikker.

Min undren går på, at alt det vi gør i forhold til Corona smitten - altså rengøringen og håndhygiejnen - det er tiltag vi har været bevidst om at skulle gøre i mange år - det er ikke en ny videnskab. Alligevel har vi oplevet, at hver gang der skal findes besparelser i det kommunale og regionale regi, så er det ofte inden for  rengøringsområdet at disse besparelser finder sted.

Time for time er skåret væk.

Herudover har vi sat flere børn sammen i lokalerne, vi har haft det ene udbud efter det andet for at få rengjort vores bygninger - udbud der har været billigere og dårligere.

Rengøring er et fag og medarbejderne skal efter min mening være en naturlig del af arbejdspladsen. De skal føle sig værdsat og ikke blot være "nogen" der kommer når andre har forladt området. De gør en forskel og kvaliteten øges, og man gør lige det lille ekstra når man værdsættes.

Rengøring er et fag og en erhvervsuddannelse som mange andre fag. Det bør vi som minimum sikre, og dermed ikke sende folk ud i dette arbejde uden oplæring.

Nogen vil tænke "hvor svært er det lige at gøre rent"!

Indenfor rengøringsfagene får man efteruddannelse, så man har styr på hvordan og hvilke midler der skal bruges, bl.a. også for at holde smitte væk.

Hvad vil jeg så have ud af dette indlæg?

Jeg vil have, at beslutningstagerne kommer til at fastholde den optimering af rengøring og hygiejne som vi har lige nu, så vi mindsker alt smitte.

Jeg er sikker på, at vi på lang sigt både får et renere miljø, mindre sundhedsudgifter og ikke mindst bedre trivsel på vores institutioner - både for de ansatte, børnene og de voksne som ikke har brug for ikke at blive syge.

Lene Lindberg
Afdelingsformand