Sammen om maden - Maddag 12. september

En fælles oplevelse omkring maden og måltidet.

12. september 2019 fejrer dit barns daginstitution Maddag 2019, hvor børnene sammen med de kostfaglige i køkkenet og det pædagogiske personale tilbereder dagens frokost.

Vi gør det, fordi det fælles måltid i institutionerne er betydningsfuldt i forhold til barnets trivsel og nysgerrighed på varierede madoplevelser.

Maddannelse kommer gennem gode fælles oplevelser med mad, madlavning og måltider. Det kan give børnene mulighed for at tage bevidste, kritiske og sunde valg. Her og nu – og senere i livet.

I år har vi fokus på kartoflens historie

Kartoflen er en fast bestanddel i køkkener og på middagsborde verden over. I Danmark regnes den også for at være en central råvare i vores madkultur. Prøv engang at tænke på hvor mange retter, danske såvel som udenlandske, der på en eller anden måde indeholder kartofler; stegt flæsk med persillesovs, juleand med sovs og kartofler, brændende kærlighed, fish and chips eller spansk tortilla.

Dagens menu

• Kartoffelsuppe
  • Chorizo, blomkål og græskarkerner

Find opskrifterne her

Dialog med børnene om maden

• Kender de det? Hvad er rugbrød, dadler, pitabrød, ærtecreme og grøntsager?
  • Undersøg dejen og grøntsagerne sammen med børnene. Hvordan ser de ud, hvordan dufter de, hvordan føles de?
  • Hvad kan man gøre med dejen eller grøntsagerne, hvis man skulle fortælle en historie, lave et fantasidyr eller en sjov lyd?

Forslag til aktiviteter - kartoffeltryk

• Kartoffeltryk
  • Kartoffelbatteri
  • Slim af kartoffelmel