Faglig sekretær Leif Vestbjerg-Nielsen ansvarlig for arbejdsmiljø i FOA Nordjylland.
Faglig sekretær Leif Vestbjerg-Nielsen er ansvarlig for arbejdsmiljø i FOA Nordjylland: Set i lyset af de mange FOA-medlemmer, der har stress, mener vi fortsat, det er fundamentalt at sætte fokus på den internationale arbejdsmiljødag. Heldigvis gør arbejdsmiljørepræsentanterne en stor indsats i forhold til arbejdsmiljøet. Derfor opfordrer vi alle til at takke dem, der gør en indsats for arbejdspladsens arbejdsmiljø.
Foto: Inge-Marie Krøier

FOA hilser styrket stress-indsats velkommen

Den 28. april er International Arbejdsmiljødag og dagen markeres i hele verden.

Der er stadig plads til forbedringer og derfor er det godt at se, at Regeringen og aftalepartierne bl.a. har sat sig for at styrke indsatsen for det psykiske arbejdsmiljø og indsatsen mod arbejdsrelateret stress i den nye arbejdsmiljøaftale for 2023-2026.

Stress er en stor udfordring på det danske arbejdsmarked, lyder det i den nye arbejdsmiljøaftale, og det gælder også blandt FOA-medlemmer.

Arbejdsmiljøaftalen

De seneste år har vi i FOA Nordjylland fået flere henvendelser, som handler om arbejdsrelateret stress. Tre ud af ti FOA-medlemmer under 40 år føler sig stressede, viste en medlemsundersøgelse fra 2022. Hele 62 procent af de med stress overvejer i nogen grad eller i høj grad at søge væk fra faget.

”Det er katastrofalt at stress har den konsekvens. Tallet er alt for højt og derfor hilser vi arbejdsmiljøaftalen og indsatsen velkommen. Den er væsentlig, hvis vi som fagforening fortsat skal tro på, at vi kan være med til at sikre og skabe et godt arbejdsmiljø på de arbejdspladser, vi repræsenterer,” siger faglig sekretær Leif Vestbjerg-Nielsen, som er ansvarlig for arbejdsmiljø i FOA Nordjylland.

Der er mange forklaringer på øget stress - én er et øget antal opgaver til den enkelte. I undersøgelsen fortæller syv ud af ti medlemmer, at de har oplevet en større arbejdsmængde de seneste to år.

”Set med FOA-briller er det vigtigt at fortælle, at ledelsen har ansvaret for et godt arbejdsmiljø - det gælder både det psykiske og det fysiske arbejdsmiljø. Dertil kommer at de fleste medarbejdere forventer at kunne holde til pensionsalderen og set i det lys er arbejdsmiljøet rolle uvurderlig,” understreger Leif Vestbjerg-Nielsen.

En af de indsatser, aftalen indeholder, er, at der skal udarbejdes et vidensgrundlag om psykisk arbejdsmiljø og arbejdsrelateret stress, gennemføre online temamøder til udvalgte brancher. Arbejdstilsynets Call Center skal styrkes, så flere kan få hjælp og vejledning, og der skal være en målrettet indsats til at forebygge arbejdsrelateret stress.

Det vil forhåbentlig gøre en forskel fremadrettet, men desværre har Leif Vestbjerg-Nielsen erfaret, at flere har fået en kronisk stress tilstand.  Den kan eksempelvis betyde funktionsbegrænsninger og længerevarende sygemeldinger. Desværre ser han af og til, at medlemmerne presses meget af arbejdsgiverne i forbindelse med opstart efter sygemelding med stress. De mødes ofte med øgning af timer og opgaver. Det sker også, at de presses af at skulle dække ind for sygemeldte kolleger.

Stress er et stort problem på mange af FOAs arbejdspladser og er skyld i et stort sygefravær. ”Jeg er ikke i tvivl – det er arbejdsmiljøet der halter på arbejdspladsen, når nogle ender ud i en stress tilstand. Derfor skal det være legalt at tale om, man ikke kan udføre det, man plejer efter en længere periode med stress,” siger Leif Vestbjerg-Nielsen.

Ingen af FOAs medlemmer ønsker at gå på kompromis med fagligheden og derfor er det vigtigt, at den enkeltes arbejdsmængde løbende drøftes.

Undersøgelsen viser også, at hele 48 procent svarer, at deres arbejde ofte bringer dem i følelsesmæssigt krævende situationer. Det er en kendsgerning, at vi har svært ved at sige nej til opgaver med mennesker.

Set i lyset af de mange FOA-medlemmer der har stress, mener vi fortsat, det er fundamentalt at sætte fokus på den internationale arbejdsmiljødag. Heldigvis gør arbejdsmiljørepræsentanterne en stor indsats i forhold til arbejdsmiljøet. Derfor opfordrer vi alle til at takke dem, der gør en indsats for arbejdspladsens arbejdsmiljø.

I FOA Nordjylland ser vi frem til at følge resultaterne af den nye arbejdsmiljøaftale.

Skriv en kommentar på Facebook