Fra venstre: Jesper Hejlman Hermansen - Lene Møller Christensen og Dennis Hjelm
Fra venstre: Jesper Hejlman Hermansen som står i spidsen for social- og sundhedspersonalet i FOA Nordjylland, fællestillidsrepræsentantsuppleant Lene Møller Christensen samt forhandlingsleder Dennis Hjelm også fra FOA Nordjylland.
Foto: Inge-Marie Krøier

Løn: Flere med i fællesskabet – giver FOA-styrke

I en længere periode har der ikke været tilført midler til lokalløn på ældreområdet i Jammerbugt Kommune. Det er der nu. Takket være nye forhandlinger, har nogle af de medarbejdere som har indstillet sig selv, i henhold til de kriterier der var opstillet, fået løntrin eller engangsbeløb.

Forhandling – et skridt i den rigtige retning
Forud for forhandlingerne gjorde Line Hjort-Jensen og Lene Møller Christensen, der deltog i forhandlingerne, sammen med deres tillidsrepræsentant kolleger en stor indsats for at få kollegerne til at udfylde indstillingsskemaerne. Her kunne de skrive om den særlige indsats de har ydet, og hvorfor de var berettiget til mere i løn. ”Der var grund til en ekstra indsats, da FOA Nordjylland ikke havde været tilfredse med hverken det økonomiske råderum eller udmøntningen. Forhandlingerne er et skridt i den rigtige retning for FOA Nordjyllands medlemmer,” siger Jesper Hejlman Hermansen, som står i spidsen for social- og sundhedspersonalet i FOA Nordjylland.

God proces
Lene, som er fællestillidsrepræsentant-suppleant for hjemmeplejegrupperne i Jammerbugt, deltog i lønforhandlingerne. ”Det har været en god proces. Vi og medlemmerne forventer, det bliver en tilbagevendende begivenhed for udegrupperne i Jammerbugt. Selvfølgelig kunne ikke alle tilgodeses, selvom der blev forhandlet engangsbeløb eller løntillæg svarende til 781.000 kroner.” fortæller Lene.

Bedøm din egen indsats
Forud for lokallønsforhandlingerne skulle medarbejderne bedømme sig selv ud fra forudbestemte kriterier.

De handlede bl.a. om arbejdet og kontakten til borgere og pårørende. Der var fokus på særlige indsatser, hvor man som medarbejder har gjort en ekstraordinær indsats i løbet af de seneste tre år. Samtidig er det vigtigt at understrege, at indsatsen ikke skulle gå udover faste opgaver.

Forud for lønforhandlingerne forberedte Lene og de øvrige tillidsrepræsentanter sig. De udvalgte de medarbejdere, de fandt berettigede – det samme gjorde lederne. Planen var at fordele tillæg og engangsbeløb mest muligt, så mange kunne tilgodeses.

Selve lønforhandlingerne foregik på rådhuset, og der var afsat 40 minutter til alle grupper. På nær en hjemmeplejegruppe nåede de i mål indenfor tidsrammen. Hun fornemmede, at der var rigtig gode dialoger mellem tillidsrepræsentanter, ledere og HR-teamet på rådhuset.

”Efter forhandlingerne har der selvsagt været snak. Hvorfor får hun det tillæg? Hvorfor får jeg det ikke? Måske ser det anderledes ud næste år, vurderer Lene.

Det er aldrig den letteste situation, når man som tillidsrepræsentant skal udvælge nogle frem for andre. Alle vil jo gerne have mere.

Kom med på holdet!
I hvervet som tillidsrepræsentant arbejder Lene stille og roligt med de udfordringer, der er. En af dem er, at få flere i hjemmeplejegrupperne til at være medlem af FOA Nordjylland. Nogle kolleger forklarer, at de har dårlige oplevelser med FOA. Det billede arbejder Lene og kollegerne med at få ændret, så flere kommer med på holdet. ”Vi har brug for at få flere uorganiserede til at melde sig ind. På den måde kan jeg mere helhjertet arbejde og kæmpe for, at alle får bedre løn- og arbejdsvilkår. Det vil kort og godt styrke os,” understreger Lene.

Selvom de har fået få nye medlemmer, så ville det været godt at få alle med i fællesskabet.

”Det er min holdning, at vi skal kæmpe samlet for vores løn- og arbejdsvilkår – også i Jammerbugt. Er alle med på holdet, så kan vi love, at vi kan gøre en bedre indsats. Vi arbejder allerede med at sikre de årlige lønforhandlinger og heldigvis har vi haft god hjælp af Dennis Hjelm og Jesper Hejlman Hermansen fra FOA Nordjylland,” fortæller Lene.

Skriv en kommentar på Facebook