Kristian Gaardsøe
Vi skal ikke ligge i ske med SMV-regeringen, men kæmpe for at undgå forringelser af tilbagetrækningsordningerne med trepartsforhandlinger i sigte.
Foto: Inge-Marie Krøier

Er flertalsdamptromlen på retræte?

Længe gjorde vi modstand, demonstrerede, rasede og skummede over SVM-regeringens tyveri af en ellers velfortjent fridag. Længe har vi funderet over konsekvenserne – at store bededag nu er tabt. Længe har SVM-regeringen kørt med flertalsdamptromlen. I er gået i fodsporene på tidligere regeringer, som har fulgt parolen om nødvendighedens politik…

[Bragt i Arbejderen 08.05.23]

Vi må blot konstatere, at regeringen med afskaffelsen af store bededag er kommet elendigt fra start.

For pokker – det var ikke nødvendigt at stjæle store bededag. I gjorde det vel for at cementere magten – helt uden skæven til modstanden. Ret kynisk, at I end ikke hævede et øjenbryn, mens en halv million danskere øvede massiv modstand. Virkeligheden er, at flertalsdamptromlen stille og roligt arbejder videre og hensynsløst handler efter egen vilje.

Afstemningen om store bededag var effektiv, men et uskønt billede på, hvor lidt stemmer fra hårdtarbejdende danskere betyder for SVM-flertalsregeringen.

Måske batter det at protestere. Nye vinde blæser og i korte glimt fornemmer vi, at Mette Frederiksen og kompagni vil indsmigre sig hos arbejderne. Unægtelig nye toner – med forslag om faste trepartsforhandlinger.

SVM-flertallet gik til valg på forringede vilkår, når det gælder arbejdernes tilbagetrækningsordninger. Nu er regeringen og statsminister Mette Fredriksen vendt på en tallerken, da der er planer om at nedsætte en ”permanent trepartsinstitution”. Efter sigende skal regeringen og arbejdsmarkedets parter løbende kunne forhandle og diskutere væsentlige samfundsspørgsmål. Første emne på listen er tilbagetrækningsordningerne blandt andet seniorpensionen, som regeringen ellers havde planer om at sløjfe.

Noget tyder faktisk på, at SVM-flertallets tromle er på retræte. Med forslag om trepartsforhandlinger varsler regeringen en ny tid, hvor de måske evner at lytte.

Er det tilfældet, skal vi i fagbevægelsen mobilisere SAMMENHOLD og gøre vores indflydelse gældende - mens vinduet stadig står åbent. Vi skal ikke ligge i ske med dem… men kæmpe for at undgå forringelser af tilbagetrækningsordningerne med trepartsforhandlinger i sigte!

Må Arne-minus bliver til Arne-plus.

Væk med damptromlen – og styrk i stedet dialogen. Lad os så udveksle de gode ideer. I fagbevægelsen er vi klar til at finde løsninger, der ikke affolker arbejdspladserne.

Skriv en kommentar på Facebook